موارد مصرف و عوارض قرص دیمن هیدرینات (dimenhydrinate)

0

موارد مصرف و عوارض قرص دیمن هیدرینات (dimenhydrinate)

قرص دیمن هیدرینات دارویی قدیمی و معروف برای درمان تهوع،استفراغ و سرگیجه ی ناشی از حرکت (ماشین گرفتگی) می باشد.این قرص در اصطلاح عوام به قرص ماشین نیز معروف است.
این دارو متعلق به دسته ی آنتی هیستامین ها می باشد و با اثر روی گیرنده های هیستامین تعادل بدن در زمان حرکت را تنظیم می کند.این دارو همچنین برای درمان بیماری منییر (یک بیماری مرتبط با گوش داخلی )نیز استفاده می شود.

قرص دیمن هیدرینات

موارد مصرف قرص دیمن هیدرینات

دیمن هیدرینات در درمان سرگیجه، تهوع، بیماری مسافرت و همچنین سرگیجه ناشی از بیماریهای که برروی بخش دهلیزی گوش اثر می‌گذارند (مانند التهاب پیچال(لابیرنت)) به‌کار برده می‌شود.

در صورتی که این دارو را برای درمان بیماری حرکت و ماشین گرفتگی مصرف می کنید ، باید ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از حرکت ، قرص دیمن هیدرینات را مصرف کنید .تاثیر گذاری این دارو ، یک ساعت پس از مصرف به بالاترین میزان خود می رسد. این دارو با تاثیر بر مغز ، سرگیجه و حالت تهوع را از بین می برد .

مکانیسم اثر

دیمن هیدرینات یک داروی آنتی هیستامین است و احتمالاً با اثر ضدموسکارینی مرکزی باعث کاهش فعالیت پیچال(لابیرنت) و مرکز CTZ در بصل‌النخاع می‌شود و باعث مهار سرگیجه و تهوع‌ است.

این دارو بخوبی از راه‌خوراکی جذب می‌گردد متابولیسم آن‌کبدی است و از کلیه طی ۲۴ ساعت به‌صورت متابولیت دفع می‌گردد.

عوارض قرص دیمن هیدرینات

خواب‌آلودگی بسیار شدید ، غلیظ شدن‌ ترشحات‌ نایژه،تاری‌ دید، دفع‌ مشکل‌ یا دردناک‌ ادرار، هیجان‌ و عصبانیت ، سردرد، سرگیجه، شنیدن صدای زنگ در گوش، یبوست ، شکم درد، مشکل در ادرار ، مشکل در نگهداشتن ادرار ، تکرر ادرار ، تنفس سریع ، کاهش عمق تنفس ، کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله ، خشکی دهان بینی یا گلو، تهوع و … می تواند از عوارض مصرف این دارو باشد که به مرور برطرف می شود.

مسمومیت با قرص دیمن هیدرینات

در صورت مصرف بیش از حد دارو،با مرکز درمانی یا کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مسمومیت با این دارو ،اتساع مردمک چشم،برافروختگی صورت،خواب آلودگی شدید ، توهم و گیجی شدید و افت هوشیاری ،عدم توانایی در تکلم و بلع ،تشنج و بیهوشی می باشد.

نحوه مصرف قرص دیمن هیدرینات

_این دارو به صورت قرص خوراکی موجود است که جهت جلوگیری از ایجاد تهوع و سرگیجه نیم تا یک ساعت پیش از مسافرت و حرکت باید مصرف شود.
_بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۱۲ سال می توانند این قرص را در صورت نیاز هر ۴ تا ۶ ساعت مصرف نمایند.
_در کودکان زیر ۱۲ سال می توان هر ۶ تا ۸ ساعت ۱ قرص در صورت نیاز مصرف نمود.
_مصرف این دارو در کودکان زیر دو سال بدون نظر پزشک مناسب نمی باشد.

تداخل دارویی دیمن هیدرینات

الکل، ‌باربیتوراتها، داروهای آرام بخش، خواب آور ‌و ضد اضطراب‌ها، ‌آمانتادین، آتروپین و ترکیبات مشابه ، هالو پیریدول ، فنوتیازین ها و پرو کائین امید

حساسیت مفرط نسبت به این دارو و سایر داروهای آنتی‌هیستامینی ضداستفراغ با ساختمان شیمیایی مشابه (مانند دیفن‌هیدرامین) و بیمارانی که به تئوفیلین حساسیت دارند.

توصیه های پیش از مصرف دیمن هیدرینات

-در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. (خصوصا آنتی بیوتیک هایی مانند آمیکاسین، جنتامایسین، کانامایسین، نئومایسین، استرپتومایسین و توبرامایسین) دارو های ضد افسردگی (مانند آمی تریپیتلین، کلومیپرامین، دسیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، تری میپرامین)،آنتی هیستامین ها (مانند دیفن هیدرامین)، داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی(تئوفیلن، داروهای ضد تشنج، خواب آو و آرامبخش، شل کننده های عضلانی و …)، زیرا صورت مصرف این دارو ها پزشک باید مقدار مصرف داروهای شما را تغییر دهد و اقدامات لازم را به شما توضیح دهد.
_در صورتی که مبتلا به آسم، تنگی نفس، برونشیت مزمن و هرگونه مشکل ریوی هستید به پزشک خود بگویید.
_در صورت سابقه ی اختلالات پروستات و مشکل در دفع ادرار،مشکلات چشمی(گلوکوم یا آب سیاه) یا تشنج پزشک خودرا مطلع سازید.
در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.
_این دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و گیجی شود .در این صورت از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده است،خودداری کنید.
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
_در صورتی که نیاز به مصرف دیمن هیدرینات بمدت طولانی تری دارید ، در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.

مصرف دیمن هیدرینات در بارداری

این دارو در گروه B قرار دارد و مصرف آن فقط زمانی مجاز است که پزشک برای شما تجویز کرده باشد . این دارو از جفت عبور کرده و به بدن جنین وارد می شود . اثرات مصرف دیمن هیدرینات در دوران بارداری بر روی جنین به صورت کامل مشخص نیست . تاثیرات این دارو در زایمان هنوز مشخص نیست .

مصرف دیمن هیدرینات در شیردهی

این دارو از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل می شود . در دوران شیردهی نباید از دیمن هیدرینات استفاده کنید و اگر مجبور به مصرف کردن این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید . در هر صورت باید طبق نظر پزشک رفتار کنید .

مصرف دیمن هیدرینات می تواند باعث افزایش فشار چشم شود . در صورتی که به بیماری گلوکوم دچار هستید قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید . همچنین دیمن هیدرینات می تواند علائم بیماری پروستات بزرگ شده را بدتر کند . بی ضرر بودن مصرف این دارو در کودکان زیر یک سال هنوز تایید نشده است .

 

 

نظرات