بهترین راههای جلوگیری از دیابت و بیماری قند

0

بهترین راههای جلوگیری از دیابت و بیماری قند

دیابت : پیشگیری از دیـابت درست مثل سالم غذا خوردن، بالا بردن فعالیت بدنی و کم کردن اضافه وزن، جزء اصول اولیه است و هیچوقت برای شروع دیر نیست. با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی‌تان می‌توانید از بروز مشکلات جدی دیابت مثل تخریب اعصاب، کلیه‌ها و قلب، جلوگیری کنید.

دیابت

عوامل ابتلا به دیابت

دو عامل ژنتیکی و محیطی در بروز بیماری دیـابت نقش دارند.

سابقه خانوادگی

ژن ها و محیطی که کودکی خود را در آن پشت سر می گذارید (عادات غذا خوردن، فعالیت های خارج از خانه، الگوهای خواب، مکانیسم های پاداش، غیره) می توانند خطر ابتلا به دیـابت را افزایش یا کاهش دهند.

توزیع وزن و چربی

هرچه چربی بیشتری داشته باشید (به ویژه در قسمت میانی بدن) مقاومت بدن در برابر انسولین و هورمون تنظیم گرسنگی که به نام لپتین شناخته می شود، افزایش می یابد.

سبک زندگی کم تحرک

نشستن های طولانی مدت احتمال ابتلا به دیـابت را افزایش می دهند. فعالیت ماهیچه ها التهاب را کاهش می دهد. هنگامی که در وضعیت نشسته قرار دارید، به ندرت از ماهیچه های خود استفاده می کنید.

نژاد

برخی نژادهای مشخص در تحت تاثیر رژیم غذایی غربی قرار گرفتن مستعدتر هستند. اسپانیولی ها، سیاه پوستان، هاوایی ها، بومیان آمریکایی، و آسیایی ها در معرض خطر افزایش یافته ابتلا به دیـابت قرار دارند.

سن

از ۴۵ سالگی، خطر ابتلا به دیـابت به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در این دوران از زندگی شما، احتمال مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر و کاهش تحرک افزایش می یابد، و اثر این سبک زندگی به تدریج پدیدار خواهد شد. افرادی که در سن بازنشستگی قرار دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیـابت قرار دارند زیرا به راحتی طعمه سبک زندگی کم تحرک می شوند.

دیابت بارداری

ابتلا به دیـابت در دوران بارداری همانند یک نشانه هشدار دهنده است زیرا شما دارای ژن های موثر در ابتلا به این بیماری هستید و اگر به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توجه نداشته باشید، در نهایت به دیـابت مبتلا خواهید شد.

دیابت

علائم دیابت

پرنوشی و پر ادراری از علائم ابتلا به دیابت است

این بیماری با علائمی مانند پرنوشی، پر ادراری، التیام دیرهنگام زخم های سطحی بدن، خستگی، تاری دید و کاهش وزن خود را نشان می دهد.

راههای جلوگیری از دیابت

ورزش کردن

– وزنتان را پایین بیاورید.
– قندخونتان را پایین بیاورید.
– حساسیت شما به انسولین را بالا می‌برد–که کمک می‌کند قندخونتان در یک محدوده نرمال بماند.
تحقیقات نشان می‌دهد که هم ورزش‌های هوازی و هم قدرتی می‌تواند به کنترل دیابت کمک کند اما بهترین نتیجه از برنامه تناسب‌اندامی حاصل می‌شود که از هر دوی این تمرینات استفاده می‌کند.

غذاهی فیبردار بخورید

– با بالا بردن کنترل قندخونتان، احتمال بروز دیابت را کاهش می‌دهد.
– احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
– با کمک به احساس سیری، به کاهش وزن کمک می‌کند.
موادغذایی سرشار از فیبر شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها می‌شود.

غلات کامل

بااینکه دلیل آن چندان مشخص نیست اما غلات کامل می‌توانند احتمال بروز دیابت را پایین آورده و به حفظ سطح قندخون کمک کنند. سعی کنید حداقل نیمی از غلات مصرفی‌تان کامل باشد. بسیاری موادغذایی که از غلات کامل درست می‌شوند آماده خوردن هستند مثل نان‌های مختلف، پاستا و بسیاری سیریال‌ها.

کم کردن اضافه وزن

اگر اضافه‌وزن دارید، پیشگیری از دیابت می‌تواند به کم کردن وزنتان بستگی داشته باشد. هر یک کیلویی که کم می‌کنید، سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. در یک تحقیق مشخص شد که افرادیکه اضافه‌وزن دارند، با کم کردن هر یک کیلو از وزن بدنشان، خطر ابتلا به دیابت را ۱۶ درصد در خود کاهش دادند. هچنین آنهایی که وزن نسبتاً کمی پایین آورده–حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اولیه خود–و به طور مرتب ورزش کردند، تا ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت را در خود کاهش دادند.

انتخاب رژیم غذایی سالم

رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، رژیم شاخص گلیسمی و سایر رژیم‌های جدید شاید در ابتدا به شما کمک کند وزنتان را پایین بیاورید اما تاثیر آنها در پیشگیری از دیابت شناخته شده نیست و اثر طولانی‌مدتی نیز نخواهند داشت. و با خارج کردن یا محدود کردن یک گروه غذایی خاص از برنامه روزانه، رسیدن موادمغذی لازم را به بدنتان محدود می‌کنید. درعوض این، برای داشتن یک برنامه‌غذایی سالم که به کاهش‌وزنتان کمک کند، بیشتر بر حجم وعده‌های غذایی و سالم بودن موادی که می‌خورید تمرکز کنید.

دیابت

زمان مراجعه به پزشک

اگر سنتان بالاتر از ۴۵ سال است و وزن نرمالی دارید، از پزشکتان بپرسید که لازم است تست دیابت انجام دهید یا خیر. انجمن دیابت امریکا در موارد زیر آزمایش گلوکز خون را توصیه می‌کند:
– بالاتر از ۴۵ سال باشید و اضافه وزن داشته باشید.
– کمتر از ۴۵ سال باشید و اضافه وزن را در کنار یک یا دو مورد عامل خطرزای دیگر برای دیابت نوع ۲ داشته باشید.

– مثل سبک زندگی نشسته و ساکن یا سابقه خانوادگی دیابت.
نگرانی‌های خود درمورد پیشگیری از دیابت را با پزشکتان مطرح کنید. او به شما کمک می‌کند از بروز دیابت پیشگیری کنید و برحسب سابقه پزشکی و سایر عوامل، توصیه‌های بیشتری به شما ارائه خواهد کرد.

دیابت

تغذیه مناسب برای بیماران دیابتی

فلفل تند

پژوهشگران در مطالعات خود دریافته اند که فلفل تند در پیشگیری از دیابت و بیماری های قلبی و عروقی که مهم ترین عوامل مرگ و میر در کشورهای رو به توسعه هستند، مفید و موثر است.
محققان می گویند، این احتمال وجود دارد که روزی فلفل جایگزین آسپیرین شود و یا با آسپیرین به عنوان دارویی برای پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی ترکیب شود. آسپرین به تنهایی عوارض جانبی نامطلوب و مضری دارد که باعث خونریزی معده در بیماران مصرف کننده می شود.

محققان روی دو ماده فعال در فلفل به نام های “کاپسایسین” و “دی هیدروکاپسیایسین” مطالعه و آزمایش کردند. این آزمایشات نشان داد که این مواد شیمیایی، قابلیت پایین آوردن قند خون و سطح انسولین، کاهش تشکیل چربی ها در دیواره های سرخرگی و جلوگیری از تشکیل لخته های خونی را دارند. علاوه بر این که برخی از عوارض جانبی داروهای رایج و قدیمی را نیز ندارند.

مغز بادام

متخصصان تغذیه در آمریکا تاکید کردند، افرادی که نتایج آزمایش انسولین آن ها غیر عادی بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، می توانند با افزودن بادام به رژیم غذایی خود، از بروز دیابت پیشگیری کنند. مطالعات دیگری نیز نشان داده بود که مغز بادام در زمینه های دیگر سلامتی از قبیل: سلامت قلب و عروق و متابولیکی مفید است.

متخصصان پس از شش هفته آزمایش روی دو گروه از شرکت کنندگان دریافتند: در گروهی که در رژیم غذایی آنها بادام گنجانده شد، از نظر حساسیت انسولینی بهبودی چشمگیری حاصل گردید. در این افراد هم چنین سطح کلسترول بد خون کاهش پیدا کرد.

قهوه

پژوهشگران ایتالیایی در بررسی های خود نشان دادند که نوشیدن یک فنجان قهوه پس از ناهار می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

محققان موسسه ملی تحقیقات غذایی با انجام تحقیقاتی بر روی مکانیزم عملکرد قهوه در پیشگیری از دیابت کشف کردند که “فنول های” موجود در قهوه مکانیزمی شبیه به برخی از داروهای ضد دیابت دارند و می توانند سطح گلایسمی خون را کاهش دهند.تحقیقات متعدد گذشته تائید می کردند که مصرف مداوم قهوه معمولی یا بدون کافئین می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ شود. اما تا کنون این مکانیزمی واضح نبود.اکنون محققان نشان دادند، افرادی که به طور مرتب پس از ناهار، یک فنجان قهوه می نوشند، احتمال کمتری دارد که به دیابت مبتلا شوند.

به گفته این دانشمندان، ترکیبات فنولیکی موجود در قهوه از جمله: اسید کلروژنتیک، اسید فرولیک و اسید کافئیک می توانند موجب توقف برخی آنزیم های مرتبط با هضم کربوهیدرات ها شود. در حالی که کافئین هیچ فعالیت بازدارنده ای در مقابل این آنزیم ها نشان نمی دهد.کافئین یکی از موثرترین ترکیبات ضد دیابت موجود در قهوه است.

آبلیمو و چای سبز

شواهد پیشین نشان داده است که مواد سودمند درون چای سبز در پیشگیری از بیماری های قلبی، سرطان و دیابت تاثیر بسزایی دارد. شواهد جدید حاکی از آن است که با چکاندن آب لیمو ترش درون چای سبز یا نوشیدن آب مرکبات بلافاصله پس از نوشیدن چای سبز، تاثیر سودمند این نوع چای دست کم سه برابر می شود.به گفته محققان ویتامین C موجود در آبلیمو و مرکبات، موجب خارج شدن هر چه بیشتر مواد سودمند آنتی اکسیدان از برگ های چای سبز می شود.

اسفناج و کلم

محققان اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات برگ دار سبز ، می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.بررسی شش مطالعه در مورد مصرف سبزیجات و میوه ها نشان می دهد که تنها مصرف کلم و اسفناج در پیشگیری از دیابت موثر است.

بر اساس نتایج این مطالعه که در نشریه BMJ منتشر شده، مصرف یک و نیم وعده (معادل ۱۰۶ گرم) از این سبزیجات در روز، خطر بروز دیابت نوع ۲ را ۱۴ درصد کاهش می دهد.طی این بررسی مشخص شد مصرف زیاد میوه و سبزی به طور کلی در کاهش خطر بروز دیابت تاثیری ندارد. اما گل کلم و کلم بروکلی در گروه سبزیجات کاهنده خطر دیابت هستند.علت تاثیر مثبت این سبزیجات هنوز مشخص نشده است، اما برخی محققان میزان بالای آنتی اکسیدان و گروهی دیگر منیزیم این سبزیجات را موثر می دانند.

چربی لبنیات

یک مطالعه جدید نشان داده است که چربی موجود در لبنیات، برای کاهش خطر ابتلا به دیابت مفید است. اسید ترانس پالمی تولئیک نوعی اسید چرب است که در شیر، پنیر، ماست و کره یافت می شود، اما بدن قادر به ساخت آن نیست. این اسید خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۶۰ درصد کاهش می دهد. این یافته به معنی خوردن لبنیات پرچرب و پرکالری نظیر بستنی نیست، اما مصرف مقدار مناسبی از ماست و شیر با میزان چربی سالم برای سلامتی بدن مفید است.

پیشگیری از دیابت با دیگر مواد غذایی

آرتیشو (کنگر)، کاسنی، شنبلیله، پیاز، لیمو، محصولات سویا، برنج قهوه ای ، جو و لوبیا نیز از خوراکی هایی هستند که می توانند در پیشگیری از ابتلا به دیابت موثر باشند.

 

نظرات