چگونه طلای اصل را از بدل تشخیص دهیم ؟

0

چگونه طلای اصل را از بدل تشخیص دهیم ؟

طلا اصل : یکی از کالاهایی که مردم به ویژه بانوان برای خرید آن از خود استقبال نشان می دهند، طلا است که همین طلا و مصنوعات جانبی آن در جاهای مختلف با عیار های مختلف تولید می شود. یکی از موضوعات موثر در تصمیم گیری مردم در لحظه خرید طلا اظهارات و اطلاعاتی است که از سوی فروشنده به خریدار اعلام می شود که از این موارد می توان به کشور سازنده، کیفیت کار و مواد اولیه مصرفی اشاره کرد. به طوری که در لحظه خرید همگان به گفته های فروشنده اعتماد کرده و کالای خود را خریداری می کنند، بدون این که اطلاعی از عیار و مکان تولید طلا اصل داشته باشند.

به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهرات، در دنیا تمام خودروهایی که مورد استفاده قرار می گیرند دارای شماره ای هستند که مشخصات صاحب و محل تولید آن را بازگو می کنند. در طلا اصل نیز اعداد و حروف گویای تمام اطلاعات است.اولین عدد حک شده روی مصنوعات طلا اصل بیانگر عیار آن است که عدد ۹۲۵ در دایره بیضی نشان از نقره با عیار ۹۲۵ است. در کنار آن عدد ۹۰۰ درون کلبه نشان از پلاتین با عیار ۹۰۰ است. البته استاندارد ایران برای پلاتین از عیار ۸۰۰ به بالا شروع می شود. از سویی دیگر نشان طلای ۱۸ عیار عدد ۷۵۰ درون لوزی است.

عرف صنف طلا در ایران با توجه به معیارهای سازمان استاندارد حک شدن حروف در کنار اعداد است که حرف T نشان تهران، E نشان اصفهان و M نشان شهر مشهد است. در کنار این حروف نیز اعداد دیگری درج می شود که نشان از شماره کارخانه به ثبت رسیده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است.

طلا اصل

انواع شمش تقلبی

شمش و سکه روکش دار

سکه ها و شمش هایی که یک لایه بسیار نازک طلا و نقره روی فلز دیگری آبکاری شده است.

شمش توخالی

معمولاً لایه نازک‌تری از طلا دارد (برخی اوقات هم نقره) که داخل آن با تنگستن یا سرب پر شده و معمولاً ۱۰ اونس تا ۱۴ اونس است.

طلا اصل

نحوه تشخیص طلا اصل از بدل

تشخیص طلا با آهنربا

طلا اصل و نقره دیامگنتیک می باشند، به این معنا که آهنربا را جذب نمی کنند. پس استفاده از آهنربا می تواند روشی ساده و موثر در تشخیص طلا و نقره اصلی باشد. آهنربا را به جواهرات خود نزدیک کنید، در صورتی که مقاومتی مشاهده نکردید و جذب یکدیگر شدند به این معناست که جواهرات شما بدلی می باشند.

تشخیص طلا از روی صدا

برخورد تکه ایی فلز با طلای اصلی منجر به ایجاد صدایی زنگ مانند برای چند ثانیه می شود، در صورتی که صدای دیگری جز صدای زنگ شنیدید، به اصلی بودن جواهرات خود شک کنید.

روش تشخیص با تست اسید

در صورتی که به طور اتفاقی طلای شما با اسید یا وایتکس برخورد کند، مطمئنا رنگ آن تغییر می کند. در صورتی که رنگ طلا به هر یک از رنگ های قرمز، قهوه ایی و سبز تبدیل شد، طلای شما اصلی و در غیر این صورت بدلی است. این اصل در رابطه با شمش طلا و همچنین سرویس طلای سفید و زرد صدق می کند

تشخیص طلا در سونوگرافی

سونوگرافی که برای تشخیص بارداری انجام می گیرد می تواند روش تشخیص طلا نیز باشد، لازم است بدانید که صدا با سرعت های مختلف از فلزات عبور می کنند. از این رو اندازه گیری مقیاس ضخامت فرا صوتی می تواند تعیین کننده اصلی یا بدلی بودن جواهرات باشد.

تشخیص طلای اصلی با تکه یخ

در این روش ساده و آسان، تکه ایی یخ را بر روی طلا یا نقره خود قرار دهید، از آنجایی که طلا و نقره رسانای انرژی گرمایی می باشند، شاهد آب شدن یخ خیلی سریع تر از زمان معمول و در فضای اتاق خواهید بود.

تست پینگ

با یک تکه فلز دیگر به شمش ضربه کوچکی بزنید. باید صدای زنگ را بشنوید که ۱ تا ۲ ثانیه طول داشته باشد. اگر صدای عجیب دیگری شنیده شد، مشکلی وجود دارد.

تست وزن

۱- شمش را روی ترازوی دقیقی وزن کنید و عدد آن را یادداشت کنید.
۲- داخل ظرفی آب بریزید و ظرف را روی ترازو قرار دهید سپس ترازو را به صفر برسانید. (در صورت امکان از آب مقطر استفاده کنید)
۳- شمش را بطور کامل در آب فرو ببرید اما به ظرف و ترازو دست نزنید. حالا عدد را یادداشت کنید.
۴- عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. رقم به دست آمده برای نقره خالص باید ۱۰.۴۹ و برای طلای خالص ۱۹.۳۲ باشد.

تست کولیس

همه شمش ها ابعاد و تلرانس استحکام مشخصی دارند. بطور مثال عقاب نقره ای آمریکا همیشه یک تروی اونس وزن، ۲.۹۸ میلی‌متر ضخامت و ۴۰.۶ میلی‌متر قطر دارد که بر اساس این مشخصات به وضوح می‌توان انواع تقلبی را جدا کرد.

طلا اصل

روش تشخیص طلا و عیار آن

برای تشخیص عیار طلا ، عواملی همچون سنگ محک و تيزآب (اسيد)، نیاز است.

سنگ محک: سنگی است سياه رنگ از جنس سيليسيوم و کوارتز که در شکل های مختلف در بازار وجود دارد و به نام سنگ ليدی هم شناخته می شود. در هنگام استفاده بايد دمای سنگ محک حدوداً به اندازه دمای بدن ، يعنی ۳۷ درجه سانتیگراد باشد.

تيزآب: در بعضی از کتاب ها به تيزآب سلطاني نامیده شده، که همان اسيد نيتريک خالص مي باشد که توسط محمد زکريای رازی کشف شده است. اين اسيد را در اصطلاح عاميانه بنام جوهر شوره مي شناسند تيزآب سلطانی +۰٫۵ برای عيار ۱۸ (۷۵۰) استفاده می شود. (تیزاب های عیار های مختلف درصد متفاوتی دارند)

برای شناخت طلا ابتدا فلز مشکوک به طلا را روی سنگ محک، ۲۰ بار ميکشيم (در صورتی که فلز سکه باشد، گوشه سکه که همان کنگره خارجی نامیده می شود را مورد اصابت با سنگ محک قرار دهید) سپس مقداری تيزآب عيار شده را روی آن ميکشيم (به اندازه يک قطره). واکنش يکی از موارد زير است.

۱) هيچ واکنشی ديده نمی شود، در نتيجه فلز مربوطه طلايی با همان عيار تيزآب می باشد.

۲) رنگ در اثر کشيده شدن روی سنگ محک کم رنگتر مي شود، در اين حالت عيار فلز مربوطه پايين تر از عيار تيزآب می باشد.

۳) اثر روی سنگ محک بکلی محو ميگردد، که حاکی از اين است که فلز مربوطه يا اصولاً طلا نيست و يا داراي مقدار کمی طلا مي باشد که می بايست با آزمايشات ديگری (ری گيری) مقدار آن مشخص شود.

روش ديگر اين است که روي قسمتي از فلز مشکوک به طلا را کمي سوهان ميکشيم (در صورتی که فلز سکه باشد، گوشه سکه که همان کنگره خارجی نامیده می شود را مورد اصابت با سوهان قرار دهید) تا چنانچه فلز آبکاری شده است، لايه آبکاری شده از بين برود. سپس در محل سوهان زده شده يک قطره (برای سکه کمتر از یک قطره) تيز آب عيار شده می زنيم. واکنش يکي از موارد زير است.

۱) هيچ اثري بر روي آن ندارد و اين نشان مي دهد که فلز طلا بوده و هم عيار و يا بالاتر از تيزآب مي باشد (توجه: فلز روی و کورم در برابر تيزآب واکنش نمي دهد که بر اساس رنگ و خصوصيت فيزيکي و شيميايي قابل شناخت هستند.)

۲) محل مربوطه به روی فلز بر اثر آب سياه مي شود که هر چه سياهی بيشتر باشد نشان دهنده آن است که فلز طلا با عيار پايين تر از عيار تيزآب می باشد.

۳) بر اثر ريختن تيز آب محل به رنگ سبز به جوش مي آيد و بعد از پاک کردن تيز آب با يک دستمال محل براق می شود. در اين حالت فلز مربوطه طلا نبوده و مقطع براق شده رنگ اصلی فلز را نشان می دهد.

نظرات