علائم سرطان رحم + راههای جلوگیری و درمان سرطان رحم

0

علائم سرطان رحم + راههای جلوگیری و درمان سرطان رحم

سرطان رحم چیست؟

سرطان رحم : رحم یک عضو عضلانی در لگن است که مانند حفره ای در میانه بدن قرار گرفته و توسط بافتی به نام آندومتر پوشیده شده است. تا قبل از یائسگی هر ماه اندومتر ساخته شده و در دوره قاعدگی از بدن خارج می شود.

سرطان رحم ممکن است به علت تغییرات در سلول های اندومتر در طول چند سال قبل یا بعد از یائسگی بروز کند. سرطان رحم نباید با سرطان دهانه رحم که یک نوع سرطان کاملا متفاوت است اشتباه گرفته شود.

سرطان رحم

علل سرطان رحم

هنوز به طور قطعی مشخص نشده است که علت رشد و سرطانی شدن سلول های غشای مخاطی چه چیزی است. برخی عوامل خطر وجود دارند که باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان رحم می شوند و اضافه وزن یکی از آنهاست.

بچه دار شدن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم می شود و از طرفی تجویز صحیح درمان جایگزینی هورمونی (HRT) نمی تواند باعث ایجاد سرطان رحم شود.

سرطان رحم در زنان زیر ۳۰ سال به ندرت بروز می کند و به مراتب در زنان بالای ۶۰ سال شایع تر است.

یکی از عوامل مهم خطرزا در توسعه سرطان رحم، مصرف هورمون ها است. این هورمون ها شامل استفاده از استروژن بدون استفاده از پروژسترون است که برای درمان انواع خاصی از سرطان سینه استفاده می شود.

همچنین عوامل فیزیکی خاصی وجود دارد که می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم شود. این عوامل اصلی عبارتند از چاقی، کشیدن سیگار یا داشتن سابقه خانوادگی سرطان رحم، سرطان روده یا سرطان تخمدان. اگر در باردار شدن مشکل دارید یا اگر قبل از شروع یائسگی کمتر از پنج بار در یک سال پریود می شوید، خطر ابتلا به سرطان رحم افزایش می یابد. عامل خطر دیگر بیماری هیپرپلازی آندومتر است.
از علل سرطان دهانه رحم میتوان به ازدواج زودهنگام، عفونت، زایمان زیاد، استعمال دخانیات و … اشاره کرد.

همچنین بخوانید : راههای درمان کیست تخمدان

علائم سرطان رحم

این علائم تا حد زیادی به این قضیه بستگی دارد که فرد بیمار هنوز پریود می شود و یا یائسه شده است.

اگر بیمار هنوز به سن یائسگی نرسیده باشد، ممکن است سرطان باعث نامنظم و یا سنگین تر شدن دوره های قاعدگی شود. اما اگر بیمار در دوره یائسگی باشد، هر گونه خونریزی از واژن غیر طبیعی بوده و می تواند نشانه ای از وجود سرطان رحم باشد که برای بررسی و آزمایش دقیق تر باید فرد به پزشک مراجعه کند.

هر زنی که در سن یائسگی با خونریزی ناگهانی و غیر منتظره از واژن مواجه شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند. واقعیت این است که سرطان رحم بسیار به کندی پیشرفت می کند و معمولا زنان در مراحل اولیه بیماری با خونریزی از واژن مواجه می شوند.

ترشحات بد بو، خونریزی غیر طبیعی، درد در قسمت پشت و … از علایم سرطان رحم می باشند.

سرطان رحم

چگونگی تشخیص سرطان رحم

ممکن است متخصص زنان به منظور تشخیص سرطان رحم یک سری آزمایش ها را انجام دهد. این آزمایش ها ممکن است شامل نمونه برداری از بافت سطحی رحم، عبور یک میله ی باریک مجهز به دوربین های ویژه از دهانه رحم به منظور مشاهده داخل رحم (هیستروسکوپی) و یا یک سونوگرافی از لگن شود.

راههای درمان سرطان رحم

حدود ۹۰ در صد از مبتلایان به سرطان رحم با برداشتن رحم و تخمدان (عمل هیسترکتومی) درمان می شوند.

گاهی اوقات درمان به کمک عمل جراحی همراه با پرتو درمانی تکمیل می شود. ممکن است در موارد پیشرفته، و یا در موارد عود مجدد بیماری و یا در مواردی که عمل جراحی مناسب نیست از پرتو درمانی به تنهایی استفاده شود.

در مورد تاثیر شیمی درمانی و یا هورمون درمانی در درمان سرطان رحم هیچ گونه مدرک قابل اعتمادی در دست نیست و تحقیقات در این زمینه همچنان در حال انجام است.

سرطان رحم

نظرات