روغن وازلین + عوارض و خواص روغن وازلین

0

روغن وازلین + عوارض و خواص روغن وازلین

روغن وازلین

راه‌های زیادی برای استفاده از روغن وازلین در زیبایی و آرایش صورت وجود دارد. روغن وازلین یک محصول بهداشتی با کارکردهای بسیار است که خیلی باارزش‌تر از آن است که فکر کنید. درواقع وازلین می‌تواند جایگزین خیلی از محصولات آرایشی گران‌قیمت شود.

ژل پترولیوم یا پترولاتیوم که با نام وازلین شناخته می شود نوعی روغن معدنی است که رابرت آگوستوس چیسبوری در سال ۱۸۵۹ آن را کشف کرد. روغن وازلین در حقیقت ترکیبی از پارافین، واکس میکرو کریستالی و مواد معدنی می باشد.

روغن وازلین

خواص روغن وازلین و کاربردهای آن

۱- برنزه کردن

قبل از گذاشتن کرم برنزه، قسمت های خشک پوست را (ابروها، زانوها) با وازلین روغن کاری کنید. کرم پوست شما را بطورهموار می پوشاند و شما یک برنزه زیبایی را دریافت می کنید.

۲- مالش نرم

وازلین را با ذرات طبیعی ساینده مخلوط کنید (نمک دریا، کافئین، شکر به دست آمده از نیشکر) و از مخلوط بدست آمده برای شستشو (همراه با سایش) بدن استفاده کنید.

۳- بوی مداوم

قبل از مصرف اسپری عطر به مچ دست و گردن، کمی وازلین بر پوست قرار دهید. این کار بوی خوش را بهتر جذب و حفظ می کند.

۴- مراقبت از پوست بچه

از وازلین برای کاهش تحریکات پوست توسط پوشک استفاده کنید. قبل از گذاشتن آن، تمام پوست را بشویید و با یک حوله با نوازش آن را خشک کنید. وازلین به حالت یک سد است که از قرار گرفتن پوست در معرض دائم رطوبت، حفظ می کند.

۵- آرایش مرطوب

قبل از سایه چشم زدن به پلک ها وازلین بزنید. آرایش بیشتر دوام می آورد و کمی مرطوب و براق می گردد. این راه حل سبب تحریک پوست های حساس نمی شود زیرا که حتی پزشکان از آن برای چشم های خاص استفاده می کنند.

۶- ابرو

یک قطره از وازلین بر روی یک پاک کن(ماهوت، قلم مو) تمیز بریزید، و ابرو ها را شانه کنید، مو ها را به سمت تمایل آن شانه کنید. وقتی که خشک شده، ابرو ها در تمام طول روز به همان شکل می مانند.

۷- مژه

یک لایه نازک وازلین را قبل از خواب بر روی مژه چشم بگذارید. این کار در طول زمان به رشد و کلفتر شدن سریع آنها کمک می کند.

۸- برداشتن آرایش

یک تکه کتان گلوله شده را با وازلین خیس کنید، و برای برداشتن آرایش از آن استفاده کنید. این کار حتی آرایش های ضد آب را هم بر می دارد. استفاده منظم از وازلین های گوناگون به بهبودی وضعیت پوست کمک می کند و از ایجاد چروک های زود هنگام جلوگیری می کند.

۹- لبها

استفاده از این محصول برای بالم لب نه تنها از هوای طوفانی محافظت می کند بلکه از زبری و خشنی بودن آن را در می آورد. مقدار کمی دارچین به وازلین اضافه کنید، و شما لب بالم خواهید داشت که آن گوشتالویی (فربهی) که مد نظر است را به شما می دهد.

۱۰- استیل

وازلین را بین انگشتان خود بمالید، به موهای خود بزنید و حالت دهید. نکته قابل توجه در اینجا این است که نسبت به ژل های حالت دهنده، به آن اندازه زیاد استفاده نمی شود.

۱۱- ترمیم مو خوره

وازلین را به قسمت انتهای موهای خشک خود بزنید، و ۲۰-۱۵ دقیقه بگذارید بماند. محصول مو خوره را مهرموم می کند، و بعد از چندین بار مصرف وضعیت مو بهتر می شود.

۱۲- ماسک مو

یکی دو قاشق پر وازلین را (بسته به طول مو) با چند قطره عصاره روغن (دارچین برای نشان پرتو ، مریم گلی برای درخشش) مخلوط کرده و در تمام طول موها قرار دهید. بعد از گذشت یکی دو ساعت آن را بشویید. برای راحت برداشتن وازلین، قبل از شستن مو ها را با دستمال کاغذی نوازش دهید و با سشوار گرم کنید.

۱۳- حفاظت از رنگ مو

در حین کار با حنا یا رنگ مو، وازلین را به سر و پیشانی خود قرار دهید. از ایجاد لکه در صورت محافظت می کند.

۱۴- مانیکور تمیز

زمانی که ناخن را رنگ می کنید، مقدار کمی وازلین را به پوست دور ناخن خود بدون دست زدن به ناخن بزنید. با این روش شما از رفتن پولیش ناخن بر روی پوست جلوگیری می کنید.

۱۵-مراقبت از پوست دور ناخن

پوست دور ناخن خود را هر شب قبل از خواب با وازلین روغن کاری کنید. این کار از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و اجازه نمی دهد که ریشه ناخن دیده شود.

۱۶- ناخن های براق

اگر شما به طور مداوم وازلین را بر سطح ناخن بمالید، با گذشت زمان براق و درخشنده شده و سفت تر می گردد.

۱۷- اضافه کردن درخشش

یکی از خواص وازلین این است که به باز گرداندن برق محصولات طبیعی چرم مصنوعی مانند کفش و کیف کمک می کند. لایه نازکی را بر سطح قرار دهید، بعد از چند ثانیه با یک پارچه آن را پاک کنید.

۱۸- گیر زیپ 

شما از پس گیر زیپ بهتر بر می آیید اگر آن قسمت را با وازلین روغن کاری کنید. حتی شما می توانید برای تکمه های زنگ زده و برخی اثاث منزل از آن استفاده کنید.

۱۹- پولیش (جلا دادن) سطح

مقداری وازلین را بر یک تکه پارچه فلانل بزنید، و از آن برای پاک کردن سطوح چوبی استفاده کنید. اثاث منزل براق می شوند و مدت زمان بیشتری تمیز می مانند بدین سبب که وازلین یک لایه می پوشاند که دفع کننده گرد و غبار است.

۲۰- پاک کردن لکه های آرایش

اگر لباس های شما به ماتیک یا کرم پودر آغشته شده باشد، مقدار کمی وازلین به آن قسمت لکه بزنید. سپس به طور معمول آن را بشویید.
پولیش ناخن. به منظور جلوگیری از گیر کردن در پوش لاک ناخن بعد ار مصرف آن، قسمت داخلی در یا روی بطری را با وازلین روغن کاری کنید.

۲۱- تسکین آفتاب سوختگی

یک درمان سریع برای تسکین آفتاب‌سوختگی و رفع آثار ناشی از اشعه خورشید استفاده کرد.

۲۲- جلوگیری از تاول پشت مچ پا

جلوگیری از بروز تاول در پشت مچ پا، به خصوص هنگامی که کفش جدید پا را می زند، اشاره کرد.

۲۳- سفید کننده دندان

به عنوان سفیدکننده سریع دندان‌ها استفاده کرد به طوری که با مالش آن بر روی دندان لبخندی زیبا و درخشان عایدتان می‌شود.

روغن وازلین

برخی کاربرد دیگر وازلین برای زیبایی پوست و مو

۱-یک کاربرد وازلین اینست که میتوانید وازلین را به پلک بزنید و به سادگی چسب های باقی مانده مژه مصنوعی را  پاک کنید. به همین راحتی مژه مصنوعی را از پلک جدا خواهید کرد .

۲- همچنین کاربرد وازلین اینست که شما می توانید با افزودن کمی وازلین به سایه چشم و یا رژگونه قدیمی تان آن ها را تبدیل به محصولات کرمی کنید.

۳- به گزارش آسان طب ، از وازلین برای مراقبت از کوتیکول های ناخن به خصوص در زمستان و جلوگیری از خشک شدن ناخن ها بهره مند شوید.

۴- یک کاربرد وازلین نرم کردن لب هاست . شما میتوانید برای داشتن لب هایی زیبا و نرم از وازلین به عنوان نرم کننده لب استفاده نمایید.

۵-کاربرد دیگر وازلین پاک کنندگی است . از وازلین می توانید به عنوان یک پاک کننده آسان آرایشی استفاده کنید. گوش پاک کن را به مقداری وازلین آغشته کنید و پیش از خواب آرایش خود را با آن پاک کنید.

۶-برای نرم کردن و درمان آرنج خشک و ترک دار به ویژه در زمستان وازلین را به مکان مورد نظر ماساژ دهید .

۷- یک ترفند جالب استفاده از وازلین اینست که کمی وازلین به دندان هایتان بزنید و آنها را کاملا سفید نگه دارید، چرا که هرگز رژلب به دندان هایتان برخورد نمی کند.

۸- همچنین میتوانید برای رشد بیشتر مژه ها از وازلین استفاده کنید .

۹- برای ماندگاری بیشتر بوی عطر از وازلین استفاده کنید. اگر کمی وازلین به مچ دست و گردن خود زده و سپس از عطر استفاده کنید، عطر بهتر جذب خواهد شد و بوی آن ماندگارتر خواهد ماند.

۱۰- وازلین خاصیت نرم کنندگی پوست را دارد. می توانید برای پوست نرم تر وازلین را به صورت و گردن خود بزنید. ولی اگر دارای پوست بسیار حساسی هستید احتیاط کنید.

۱۱- مقداری نمک دریایی به وازلین بیفزایید و آن را تبدیل به یک لایه بردار کنید. در زیر دوش پوست خود را لایه برداری کنید.

۱۲- برای اینکه گوشواره تان به راحتی در گوشتان برود میتوانید ابتدا کمی وازلین به سوراخ گوشتان بمالید.

۱۳- با زدن کمی وازلین به پوست نواحی ابرو، ابرو برداشتن با موچین را راحت تر کنید. ( خواص انبه برای پوست و انواع سرطان )

۱۴- برای درمان موخوره از وازلین استفاده کنید .برای موخوره، پس از آنکه نوک موها را کوتاه کردید ، کمی وازلین به انگشتانتان زده و سپس نوک ساقه مو را لمس کنید. مراقب باشید در این کار زیاده روی نکنید.

۱۵- وازلین براق کننده و نو کننده کفش است .  اگر مصاحبه و یا قرار مهمی دارید ، مقداری وازلین به چکمه و یا پاشنه های کفش خود بزنید و آنها را مانند روز اول نو کنید.

۱۶- سعی کنید قبل رنگ کردن موهایتان کمی وازلین به پوست صورتتان بمالید .برای آنکه لکه های رنگ مو روی پیشانی شما برخورد نکند، پیش از رنگ کردن، به دور خط رویش موهایتان وازلین بزنید.

۱۷- بعد از اصلاح با تیغ به پوست خود وازلین بزنید . این کار از خشک شدن پوست جلوگیری میکند .

عوارض روغن وازلین

آلرژی : وازلین از مشتقات نفتی بوده و ممکن است در بعضی افراد آلرژی ایجاد کند.

خطرات آسپیراسیون : قبل از استفاده از روغن وازلین به ویژه در کودکان با پزشک خود مشورت کنیدف استنشاق روغن های معدنی ممکن است باعث ایجاد پنومونی آسپیراسیون شود.

عوارض جانبی مصرف خوراکی وازلین شامل اسهال و بیماری های مختلف معده می شود.

این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

نظرات