راههای درمان خجالتی بودن چیست؟ و خجالتی بودن خودمان را چگونه رفع کنیم

0

راههای درمان خجالتی بودن چیست؟ و خجالتی بودن خودمان را چگونه رفع کنیم

خجالتی بودن و راههای درمان آن : خجالتی بودن و یا خجالت کشیدن , مشکلی است که شاید بارها برای شما اتفاق افتاده باشد اما آیا میدانید مشکل کجاست؟ یک فرد خجالتی به خاطر اینکه اعتماد به نفس کافی ندارد و قبل از اینکه حرفی بزند و یا کاری انجام دهد , به فکر این می افتد که آیا من این کار را انجام دهم اطرافیان مرا مورد تمسخر و خنده قرار خواهند داد یا خیر؟ , زمانی که این سوال در دفعات زیاد توسط خود فرد و در ذهن خود از خود میپرسد باعث مشکلاتی در رفتار فرد میشود که در دراز مدت باعث مشکلات شخصیتی فرد می شود.

خجالتی بودن

ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما راهکارهایی برای درمان خجالتی بودن تان آماده کردایم با ما همراه باشید:

علت خجالتی بودن

از نظر روانشناختی عواملی مانند احساس حقارت (ناچیز و منفور بودن) عزت نفس پایین، ترس و عدم توانایی و مهارت در انطباق با محیط و تنبیه و توهین شدن در دوران کودکی وجود دارند که سبب بروز کمرویی می شوند. اغلب پرسیده می شود که آیا کمرویی اصولا قابل درمان است یا نه؟ بله مطمئنا، اما زمانی که به منشاء اصلی آن پی برده شود و از ریشه بهبود یابد.

راههای درمان خجالتی بودن

از خودتان شروع کنید

اصلا لازم نیست که خجالتی بودنتان را همه جا جار بزنید. کسانی که به شما نزدیک هستند خودشان از این موضوع خبر دارند و کسانی که نزدیک نیستند هم شاید اصلا آنقدر با شما تعامل نداشته باشند که این موضوع را متوجه شوند. پس لازم نیست وقتی که با یک فرد غریبه صحبت میکنید خجالتی بودنتان را بگویید یا با عمل نشان دهید که خجالت میکشید پس از خودتان شروع کنید و باور کنید که دیگر خجالت نمی کشید تا دیگران نیز باور کنند شما خجالتی نیستید.

معاشرت با دیگران

معاشرت خود را با دیگران بیشتر کنید؛ از جمع‌های دوستانه کوچک شروع کنید، به سؤالات‌شان جواب دهید و از آنها درباره خودشان، آرزوهایشان، اهداف‌شان یا موضوعات دیگر سؤال کنید.

اضطراب و استرس

كم‌رویی، تـردید و دودلی هنگامی ‌رخ می‌دهد كه شما به عیوب و نقایص خود فكر می‌كنید. افكـارتـان را متوجه شخصی کنید كه در حال گفت‌وگو با او هستید. در این حالت، هم شما اضطراب خود را از خاطر خواهید برد و هم طرف مقابل از توجه شما خوشحال خواهد شد.

دلیل خجالت کشیدنتان چیست؟

محققان پیشنهاد می‌کنند دلیل کم‌رویی خود را بدانید. برای مثال، آیا شما هنگام ملاقات با افراد جدید خجالتی می‌شوید یا وقتی با کسی که برای‌تان جذاب است صحبت می‌کنید. سعی کنید بفهمید کم‌رویی شما آگاهانه نمود پیدا می‌کند یا تحت تأثیر محرک‌ها و شرایط محیطی است و یا اینکه وابسته به رفتار است. وقتی شناخت بهتری از کم‌رویی خود داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید مسیر غلبه بر آن را بیابید.

کم توقع باشید

توقعتان را كم كنید. بنا نیست در پایان یك گفت‌و‌گو، شما افراد را كاملا مجذوب خود كرده باشید. همین كه همه از هم‌صحبتی یكدیگر لذت برده باشید، كافی است. باور كنید!

خودتان را کنترل کنید

اگر دیگران بحث خجالتی بودن شما را پیش کشیدند خیلی معمولی باشید. اگر لازم شد راجع به آن صحبت کنید اصلا نقطه ضعف نشان ندهید.

اجتماعی باشید

اگر دوستتان به شما پیشنهاد داد که بیرون بروید و با هم خوش بگذرانید حتما یک “بله” بلند به او بگویید. با دوستان وقت گذراندن و بیرون رفتن یکی از آن زمان های ناب است که باعث می شود شما بتوانید تمرین افزایش اعتماد بنفس داشته باشید.همچنین با اخلاق ها و برخوردهای مختلف هم آشنا خواهید شد.

خجالتی بودن

مشکلات افراد خجالتی

خجالتی‌ها دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند، مثل دشواری در ملاقات با آدم‌ها و یافتن دوست‌های جدید که می‌تواند منجر به انزوا، تنهایی و افسردگی شود.
آنها وقتی که آشکارا مضطرب هستند، کم‌حرفی‌شان ممکن است باعث شود سایرین فکر کنند که آدم‌هایی مغرور و پر‌افاده‌ای هستند یا علاقه‌ای به صحبت ندارند.
آدم‌های خجالتی دائما حواس‌شان به ظاهر و رفتارشان است و به شدت مراقب حرکات خود هستند.
آدم‌های خجالتی بین ترس از نامرئی بودن و دیده‌نشدن یا دیده‌شدن و بی‌ارزش بودن گیر افتاده‌اند.
خجالتی بودن یک بیماری لاعلاج نیست بلکه یک نوع وسواس است که فرد خود میتواند به راحتی و با تمرین کردن آن را درمان کند.

نظرات