راههای شاد زیستن + چکار کنیم تا انسان شادی باشیم

1

راههای شاد زیستن + چکار کنیم تا انسان شادی باشیم

شاد زیستن : امروزه هر کسی را می بینیم شاد نیست، زندگی می کند اما از زندگیش لذتی نمی برد و شادی را در میدان دید خود پیدا نمی کند.

«شادی چیزی نیست که در زندگی به دست آورید، شادی چیزی است که شما به زندگی می‌آورید.»     وین دایر

برخی افراد اشتباه می کنند چون تصور میکنند که شایسته شاد زیستن و خوشبختی نیستند و بدبختی و ناراحتی خود را به عنوان سرنوشت خود قلمداد میکنند. حقیقت مطلب این است که خوشبختی نیز مثل سایر چیزها در زندگی باید به دست آورده شود.

در اینجا سعی کرده ایم اصول مهم در شاد زیستن زندگی را هم از نظر دینی و هم از نظر روانشناسی گرد آوریم تا با مطالعه اینها راهی برای شاد بودن شما عزیزان پیدا کنیم. لطفا ملاحظه نمایید:

۳ اصل مهم در شاد زیستن از نگاه قرآن

انسان ها در زندگی خود همیشه تلاش می کنند تا کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرند و این به معنای نهایت لذت از زندگی است و در فرهنگ قرآنی حیات طیبه و یا هنر انسان زیستن نام دارد.

گاهی آدم ها راه را به خطا می روند و به جای این که به کیفیت زندگی روی آورند ، هم و غم خود را روی کمیت آن می گذارند ؛ از نظر آسایش و مادیات روز به روز وسعت مالی پیدا می کنند اما دریغ از ذره ای لذت و نشاط .

۱- به رحمت خدا شاد باش

شاد زیستن خود را به هیچ کس وابسته نکن تا همیشه از آن برخوردار باشی.

وقتی با لذت های مادی و زودگذر شاد شدیم روشن است که با پایان این ها ما نیز دچار حزن و اندوه می شویم پس باید به قدرت لایزالی شاد بود که نقصان و زوال به ذات مقدسش راه پیدا نمی کند : قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِکَ فَلْیَفْرَحُواْ هُوَ خَیْرٌ مِّمَّا یَجْمَعُونَ

بگو به فضل و رحمت‏ خداست که [مۆمنان] باید شاد شوند و این از هر چه گرد مى‏آورند بهتر است .(یونس/۵۸)

این آیه کریمه علت شادی به رحمت خدا را چنین بیان می کند که تمام خیر و خوبی در وجود باری تعالی جمع است و منشأ همه خیر و خوبی هاست و از خزانه غیبش به هر که بخواهد می بخشد.

وَاللّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ ؛ به هیچ کس امید نداشته باش به جز خدا زیرا یگانه داروی آرامش بخش روح و جان یاد خداست. کافی است تمرین کنید هر روز که مسائل و مشکلات روزانه ، شما را ناراحت و غمگین کرد یاد لطف و مهربانی های بی نهایت خدای تعالی بیافتید که چگونه شما را در گرداب حوادث یاد می کند و دست شما را در سختی های زندگی رها نمی کند.

راههای شاد زیستن در اسلام

شاد زیستن

۲- مثبت اندیش باش

همیشه شکرگزار باش : لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ

در تمام دوران زندگیم کسانی را دیدم که همیشه نکات منفی را می بینند و همیشه از بی پولی می نالند ، از رفتار نادرست اطرافیان گله و شکایت دارند و از زندگی خود ناراصی اند.

برای حل این مسئله دین اسلام راه کارهای مناسبی ارائه داده است؛

اولاً : انتظار نداشته باش همیشه آنچه در اطرافت اتفاق می افتد مطابق میل و خواسته ات باشد زیرا گاهی برخی از حوادث و اتفاقات به خیر و صلاح توست و خداوند حکیم و دانا بهتر از همه می داند که چه چیزی برای بنده اش خیر و صلاح است و بالعکس شاید خیلی چیزهایی که تو می خواهی برای تو شر و بدی باشد و به تو صدمه بزند و یا دین تو را نابود کند : …وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (بقره/۲۱۶)

و بسا چیزى را خوش نمیدارید و آن براى شما خوب است و بسا چیزى را دوست میدارید و آن براى شما بد است و خدا میداند و شما نمیدانید.

پس اجازه نده اتفاقات ناخوشایند روحیه ات را خراب کند و مطمئن باش که با منفی نگری جسم سالمی نخواهی داشت.

سعی کن به قدر توان خود تلاش کنی و نتیجه را به حکمت خدای حکیم واگذار نمایی . مثبت اندیشی را تمرین کن و عینک بدبینی را از چشمان خود بردار ، خوبی های خود و دیگران و نعمت های بیکران خداوندی را ببین و برای همه آن ها شاکر باش و نماز به جای آور.

استمرار در ۲رکعت نماز مستحب شکر مشکلات بسیاری را در زندگی حل می کند و با این عمل می توانی خود را از اسارت زنجیر های بدبینی و منفی نگری آزاد کنی.

راههای شاد زیستن از نظر اسلام

شاد زیستن

۳- ارتباط موثر داشته باش

ارتباطات انسان در دنیا ۴ جهت دارد : ارتباط با خدا – خود – دیگران – طبیعت.

برای هر کدام از این جهت ها راه‌های مناسبی بیان شده است . اصولا توقعات به حق و یا ناحق ما ذهن و فکر ما را ساعت ها درگیر می سازد و انرژی های ارزشمندی را هدر می دهد

از هیچ کس توقع بی جا نداشته باش ؛

این امر اول بسیار سخت باشد اما اولاً : به مرور آرامش خاصی به ارمغان می آورد .

ثانیا این شما را فردی توانمند و قدرتمند می سازد که تکیه به هیچ نیرویی ندارد .

ثالثاًذهن شما را متمرکز قدرت خدا می کند و امدادهای غیبی خدا را در زندگی به شما نشان خواهد داد.

در زندگی به جای شناور بودن شناگر باش .

کرامت و عزت نفس خود را مورد توجه خاصی قرار بده و سعی کن با هیچ حرام و اشتباهی این عزت و کرامت را خدشه دار نکنی.

زندگی خود را هدفمند ساز و برای رسیدن به اهدافت تلاش کن و مهمترین هدفت را رضای خدا قرار ده.

در ارتباط با دیگران برای این که شاد باشی باید شادی آفرین باشی و این حاصل نمی شود مگر این که در مقابل خواسته ها و گفتار دیگران انعطاف پذیر شوی و با بحث های بی نتیجه انرژی خود را هدر ندهی و قبل از مطمئن شدن در مورد هیچ کس قضاوت نکنی.

بی احترامی دیگران را با بی اعتنایی جواب ده و به جای بیزاری از انسان ها ، از رفتار های بد آن ها بیزار باش و سعی کن این معایب را از خودت دور سازی.

بگذار دیگران از تو ، به عنوان فردی آرام و خوشرو یاد کنند.

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا

و بندگان خداى رحمان کسانیاند که روى زمین به نرمى گام برمیدارند و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ میدهند . (فرقان/۶۳)

خداوند عباد الرحمان را چنین معرفی می کند که در ارتباط با دیگران رفتارشان سراسر سلامت و امنیت است و هیچ آسیبی به دیگران نمی زنند.

پس ببخشید و فراموش کنید چرا که کینه ، فقط بارتان را سنگین می کند.

راههای شاد زیستن از نظر قرآن

شاد زیستن

راههای شاد زیستن

۱- در حال زندگی کنید

در لحظه باشید! به طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به جای نگرانی برای قرار ملاقات روز آینده با پزشک تان، به غذا، جمع خانواده و صحبت تان فکر نمایید.

۲- بلند بخندید

پیش بینی احساس شادی، میزان هورمون “اندروفین” و هورمون های دیگری را که به خوشی و آرامش شما می انجامد افزایش می دهد و در عین حال تولید هورمون اضطراب را کاهش می دهد.

۳- خوب بخوابید

بهتر است که روزانه برای مدتی کوتاه استراحت کنید و شب ها هم در حالی که کتاب می خوانید و حداکثر تا ساعت ۱۰ شب، به رختخواب بروید و بخوابید.

۴- به موزیک گوش دهید

تحقیقات حاکی از آن است که شنیدن موسیقی آرام قسمتی از مغز را فعال می کند که باعث شادی می شود. در ضمن این راهکار به کسب آرامش هم می انجامد.

۵- برنامه ریزی هقتگی

داشتن یک برنامه هفتگی می‌تواند به شما کمک زیادی کند زیرا وقتی می‌دانید قرار است در طول هفت روزی که در پیش رو دارید چه کارهایی را انجام دهید قادر خواهید بود که برای خود چینش زمانی تعریف شده‌ای داشته باشید که در آن برای هر فعالیت ساعت و تاریخ مشخصی را تعیین کنید.

به این ترتیب می‌دانید که چه فعالیت‌هایی را قرار است انجام دهید بنابراین نه وقت کم می‌آورید و نه کاری از قلم می‌افتد. برای مثال برای دیدن دوستان خود یا رفتن به سینما و پارک برنامه ریزی کنید. در طول هفته روز خاصی را برای سر زدن به دوستان و بستگان خود یا دعوت از آنان اختصاص دهید تا ساعتی را فارغ از دغدغه کارهای خانه در کنار آنان بگذرانید. در صورتی که این کار را انجام دهید به طور حتم روزهای بعدی هفته را با روحیه شاد خواهید گذراند.

۶- منظم باشید

با وجود شلوغی میز کارتان که پر از کاغذ، مجله و صورت حساب است، یا کابینت آشپزخانه تان که بسیار نامنظم است و نیز دفترچه چک تان که در طی ۶ ماه اخیر هنوز تسویه نشده، نمی توانید تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید.

به علاوه با انجام کارهای تکراری روزانه مثل جارو زدن، گردگیری و شستشوی زمین هم می توانید به آرامش و شادی برسید(البته فقط در صورتی که این کارها را با تمرکز کامل انجام دهید).

۷- حذف کارهای ناخوشایند

کارهایی را که در اولویت نیستند و از آنها لذت نمی برید را از برنامه زندگی خود حذف نمایید.

۸- تهیه لیست کارها

هیچ چیز بهتر از این نیست که وظایف تان را بنویسید. این کار باعث می شود تا اهداف تان را شناسایی کرده و تنش و نگرانی را از وجودتان دور کنید. سپس مطمئن شوید که آیا همه وظایفتان را به خوبی انجام داده اید.

۹- اختصاص زمان مشخص برای کارها

دکتر “ادوارد سوئارز” یکی از استادان روان پزشکی در دانشگاه دوک معتقد است: “افرادی که در یک زمان به انجام چند کار می پردازند، بیشتر به بیماری فشار خون مبتلا می شوند.”

زمانی که با تلفن صحبت می کنید، به جای انجام همزمان شستشوی لباس ها یا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید.

بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانید سپس به کار دیگری بپردازید.

راههای شاد زیستن

شاد زیستن

شاد زیستن در زندگی

۱۰- برای مدتی به اخبار نشریات و رسانه ها گوش ندهید

برای یک هفته هیچ روزنامه ای را نخوانید، به هیچ اخباری گوش نکنید و به عناوین اخبار هم اهمیت ندهید، با این کار از دنیای پُر تنشی که این خبرها برای ما ساخته اند دور می شوید. در عوض زمانی را به عبادت، پیاده روی، شرکت در کلاس های یوگا یا مدیتیشن اختصاص دهید.

۱۱- ایمان خود را محکم کنید

دکتر “دیوید مایر” استاد روان شناسی دانشکده “هوپ” هلند معتقد است “پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسیدیم که افراد با ایمان شادتر از کسانی هستند که پایه های اعتقادی سست دارند و بهتر می توانند با مشکلات و ناراحتی ها مقابله نمایند. اعتقاد و ایمان به زندگی بسیاری از افراد معنا می بخشد، قدرت پذیرش آنها را زیاد می کند، آنها را به عالم معنویت و دنیایی غیر از دنیای مادی سوق می دهد.”

۱۲- شکرگزار نعمت ها باشید

افرادی که روزانه زمانی را به تفکر در مورد نعمت هایی که خداوند به آنها عطا کرده (مثل سلامتی، دوستان، خانواده، آزادی، تحصیلات و…) اختصاص می دهند، بسیار شاد و سرحال اند.

۱۳- به مکان های آرام پناه ببرید

مساجد، امامزاده ها، مزارهای ائمه و علمای دین، کتابخانه، موزه و باغ ها دنیایی از آرامش هستند و برای مقابله با دنیای پر از تنش امروزی بسیار کار سازند.

در ضمن، می توانید مکان های مناسب و آرامی را که به منزلتان نزدیک است انتخاب کنید و در مواقع ناراحتی به آنجا پناه ببرید.

۱۴- میوه و سبزیجات بیشتری میل کنید

مشاهدات رژیم‌های غذایی ۸۰ هزار نفر در طول یک هفته با مصرف میوه و سبزیجات در وعده‌های غذایی آنها نشان می‌دهد این گونه افراد دارای شادابی، حالات روحی قوی تر و مناسب تری نسبت به سایرین هستند.

۱۵- زمانی را به تنهایی بگذرانید

با وجود این که بهترین پادزهر برای درمان اضطراب ارتباط با دیگران است، اما گاهی اوقات تنهایی برای واکنش بهتر نسبت به مشکلات، لازم و ضروری است. شما می توانید به تنهایی پارک بروید یا به تماشای یک فیلم خوب بپردازید و یا ساده تر اینکه به کتاب داستان هایتان و یا لوازم قدیمی نگاهی بیندازید.

۱۶- به دوستان نزدیکتان اهمیت دهید

به طور کلی زنان بیش از مردان از روابط دوستانه خود با خانواده و همسرشان لذت می برند.

بسیاری از بررسی ها این نکته را خاطرنشان می کند، افرادی که احساس تنهایی و اضطراب دارند و گوشه گیری می کنند، ۳ تا ۵ برابر بیشتر از کسانی که به دیگران محبت می کنند، (با دیگران صمیمی هستند و به خوبی ارتباط برقرار می کنند)، بیمار می شوند و زودتر مرگ به سراغ شان می آید.

۱۷- شادی خود را به هیچ چیز خارجی مرتبط نکنید

زمانی که شادمانی خود را به روابط، مشاغل، امور مالی، بدن و یا نتایج پیش‌بینی شده‌ خود وابسته می‌کنیم، به مشکل برمی‌خوریم. شادی تجربه‌ای درونی است که باید خودتان آن را به دست بیاورید؛ همه‌ چیزهای دیگر ناپایدار هستند.

۱۸- آزاده باشید و ببخشید

آنچه را در توان دارید هر زمان که می‌توانید بدهید و ببخشید. تعریف کنید، عشق، محبت، کمک، منابع، زمان، توجه، اندیشه و احترام به دیگران بدهید.با این کار احساسی لذت‌بخش خواهید داشت و کارما، سه برابر آن را به شما بازخواهد گرداند.

۱۹- قدردان زیبایی باشید

آنقدر گرفتار و درگیر خودخوری خود نباشید که متوجه پرنده کوچکی که بیرون از پنجره‌‌ است، نوزادی تازه متولد شده در آغوش مادرش در آسانسور، زوج مسنی که دست‌های یکدیگر را گرفته‌اند یا اردک‌های درون برکه نشوید. برای توجه به تمام چیزهایی که در زندگی ارزشمند، ظریف و معجزه‌آسا هستند وقت بگذارید.

بهترین راههای شاد زیستن

شاد زیستن

چگونگی شاد زیستن و شاد بودن

۲۰- بازی کنید و سبک‌سر باشید

به یاد بیاورید که آزادانه بازی کردن در کودکی چگونه بود. خودآگاهی را کنار بگذارید، رها باشید و خوش بگذرانید.

۲۱- آگاهانه با نور خورشید ارتباط برقرار کنید

از نور خورشید آگاه باشید و هنگامی که آن را روی صورت و بدن‌تان حس می‌کنید، به آن فکر کنید. در گرما و نور آن حمام کنید. ارتباط خود را با این منبع انرژی حیات‌بخش حفظ کنید.

۲۲- به لذت‌های جسمی فکر کنید

توجه کنید که تخت‌تان چقدر نرم است، غذای‌تان چه طعم خوبی دارد و پوست معشوق‌تان چقدر بی‌نقص است. از این احساسات فوق‌العاده لذت ببرید و قدردان آنها باشید.

۲۳- از خودتان به بهترین نحو مراقبت کنید

جوری از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید که انگار فرزند عزیز خودتان هستید، فرزندی که او را بسیار دوست دارید.

۲۴- حدود سالمی ایجاد کنید

محدودیت‌هایی در زمینه‌ی زمان، فضا، پول و غیره در محل کار و خانه تعیین کنید. بیش از حد برنامه نچینید و بیش از حد متعهد به انجام کاری نشوید.

۲۵- اطراف‌تان را با افرادی پر کنید که آتش درونی شما را شعله‌ور می‌کنند

من قدرشناس آن دسته از دوستانم هستم که باعث آزادانه خندیدنم می‌شوند. من انتخاب کرده‌ام که زمانم را با آنها بگذرانم.

۲۶- از خودم شروع می‌کنم

ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. به طور مثال وقتی از خواب بیدار شدیم نفس عمیقی بکشیم، یک دم و باز دم عمیق تا ریه‌هایمان پر از هوای تازه شود، بعد دست‌هایمان را کمی کش دهیم تا حس بیدار شدن در همه بدن مان جان بگیرد، یادتان باشد خنده بر هر درد بی درمان دواست پس لبخند را فراموش نکنید. اگر اتاقتان پنجره ای دارد که رو به آفتاب باز می‌شود از اینکه بلند شوید و پرده‌ها را کنار بزنید تا نور داخل اتاق شود غافل نشوید. دست‌ها و صورت خود را با آب تقریبا سرد بشویید تا خواب و کسالت از سرتان بپرد. بعد همانطور که ایستاده‌اید روبه‌روی آینه به خود بگویید امروز روز خوبی است و باید کارهای مثبت زیادی انجام بدهم.

۲۷- چه بپوشیم؟

سعی کنید لباسی بر تن کنید که دوست دارید و از دیدن آن حس رضایت خاطر به شما دست می‌دهد. راحتی و داشتن احساس خوب در یک لباس می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه افراد داشته باشد. رنگ هم مهم است. فراموش نکنید رنگ‌ها هم برای خود زبانی دارند که روی ما تاثیر می‌گذارد، پس به هیچ عنوان سراغ رنگ طوسی نروید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی یا خاکستری ارتباط برقرار می‌کنند درحالی که افراد شاد تمایل به رنگ زرد دارند. از این رو توصیه می‌شود کمتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

۲۸- چی بخوریم؟

مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم می‌توانند به شما کمک کنند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشید و با افسردگی بجنگید تا شاد و سرحال باشید. اگر به خوردن آجیل علاقه دارید به طور حتم خوشحال خواهید شد این جمله را بشنوید که این دسته از تنقلات نقش زیادی در شاد بودن افراد خواهند داشت.

آجیل به دلیل اینکه دارای ویتامین e، نوعی از اسید آمینه و منیزیم است می‌تواند شما را شاد و سرحال ‌کند، البته آلبالو و گیلاس خشک هم به علت برخورداری از پتاسیم، منیزیم و ویتامین c استرس و افسردگی را در فرد کاهش می‌دهند. مرکبات هم نقش زیادی در از بین رفتن افسردگی و احساس شادی دارند.

میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به دلیل اینکه دارای ویتامین c هستند با کاهش هورمون‌های استرس‌زا در بدن، باعث می‌شوند تا بهتر با استرس مبارزه کنید، پس مصرف آنها را فراموش نکنید. سبزی‌های سبز برگ مانند کاهو، کلم و اسفناج نیز به دلیل داشتن ماده مغذی نشاط آوری به نام اسید فولیک، موجب کاهش افسردگی در افراد شده و جریان خون را به سمت مغز تسریع می‌کنند که این کار باعث بروز احساس شادی در فرد می‌شود. ماهی نیز گزینه دیگر برای شماست.

 

۲۹- محیط اطراف

چینش وسایل خانه به نحوی که باعث مسرت و شادی ما شود نیز یکی از راه‌های کاهش افسردگی است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوع قرار گرفتن وسایل خانه در کنار هم، می‌تواند انرژی مثبتی را به ما منتقل کند. استفاده از گل و گلدان در تزیین خانه همچنین رنگ‌های شاد و آرام بخش نیز می‌تواند موجب کاهش افسردگی و افزایش احساس شادمانی در شما شود.

راههای شاد بودن

شاد زیستنشاد زیستن از نظر روانشناسی

۳۰- اطراف خود را با آدم های شاد و سر زنده پر کنید

وقتی اطرافیانتان افرادی بدبین و ناراحت باشند، شما نیز خواه ناخواه به این وضعیت مبتلا خواهید شد. برعکس اگر اطرافتان پر از آدم های سر زنده و خوشحال باشد، روحیه ی شاد آنها در شما نیز تاثیر خواهد کرد.

۳۱- سنت های خودتان را داشته باشید

چرا باید سبزی پلو با ماهی شب عید کنار همه اعضای خانواده را فقط یکبار در سال بخورید؟ همه همیشه می گویند، “بیشتر از اینها باید دور هم جمع شویم و از این مراسم ها داشته باشیم.” ما خودمان سه بار در سال همچنین مراسمی می گیریم و سبزی پلو با ماهی را با همه متعلقاتش که شب عید درست می کنیم، آماده می کنیم و کنار هم جمع می شویم و شبی خوب و خاطره انگیز برای خودمان درست می کنیم.

۳۲- سعی کنید محیط اطراف خود را خنک نگاه دارید

فعالیت و صرف اوقات در محیط‌های خنک و نسبتاً مرطوب می‌تواند باعث تغییر روحیه افراد و منجر به ایجاد حس شادابی در آنان شود. همچنین، نوشیدن مقدار کافی (۸ الی ۱۰ لیوان آب در روز ) بر روحیه شما تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

۳۳- وقت بیشتری را صرف ابراز علاقه به خانواده و عزیزان خود کنید

افرادی که به هنگام صبح با خانواده خود وقت بیشتری را می‌گذرانند و صحبت می‌کنند به هنگام فعالیت‌های روزانه و روزمره تا سه برابر شادتر و دارای روحیه بالاتری هستند.

شاد زیستن را بیاموزیم

1 دیدگاه در “راههای شاد زیستن + چکار کنیم تا انسان شادی باشیم

  1. حسین علی گفت:

    ممنون از جملات و راهکارهای زیبای شما در باره زندگی کردن شاد، واقعا مفید بود و استفاده کردیم.
    من ۲۵سال عمر دارم و مجرد هستم ولی متاسفانه اکثر اوقات افسرده و غمگینم از بابت خیلی رنج می برم لطفا برای رهای از این وضعیت رهنمایی ام فرمایید

نظرات