خواص روغن شتر مرغ + عوارض و قیمت روغن شتر مرغ

0

خواص روغن شتر مرغ + عوارض و قیمت روغن شتر مرغ

روغن شتر مرغ : شتر مرغ بزرگترین پرنده زنده دنیا پرنده ای بومی آفریقا با ظاهری منحصر به فرد است که آن را از دیگر پرندگان متمایز می کند شترمرغها می توانند با سرعتی معادل ۷۰ کیلومتر برساعت بدوند که هیچ پرنده دیگری با این سرعت روی زمین نمی تواند حرکت کند. شتر مرغ از بی مهره ها و گیاهان تغذیه می کند که البته غذای اصلی آن گیاهان هستند ، این پرندگان عظیم اجثه گروهی زندگی می کنند و این گروه ها ممکان است تعدادشان تا ۵۰ شترمرغ برسد. پر شترمرغ کاربرد زینتی دارد و چرم آن که چرم بسیار مرغوبی می باشد نیز در پوشاک استفاده می شود همچنین گوشت و فرآورده های گوشتی آن نیز به دلیل کلسترول پائین از بهترین گوشت های قرمز است . شترمرغ نر پر های سیاهی دارد وو انتهای پر و بالش سفید است اما پر شترمرغ ماده قهوه ای رنگ است این پرنده در هنگام خطر ممکن است فرار کند و یا روی زمین دراز بکشد و در مواقع لازم با پاهای خود که بسیار قدرتمند نیز می باشد به دشمنش حمله میکند .

 روغن شتر مرغ

شترمرغ نر پرهای سیاهی دارد و انتهای پرها و بال‌های آن سفید است ولی پرهای شترمرغ ماده قهوه‌ای رنگ است. سر و گردن شترمرغ بدون پر و طاس است. این پرنده اغلب بصورت گروهی در بین گله‌های پستانداران علفخوار همچون گورخر و گاومیش و کل یال‌دار به سر می‌برد. شترمرغ ها معمولا بین ۶۰ تا ۱۴۰ کیلو گرم وزن دارند و قد شترمرغ نر ۲ متر ۱۰ سانتی متر الی ۲٫۸۰ می باشد و ماده آن بین ۱٫۷ تا ۲ متر است .این پرندگان حدود ۴۰ الی ۴۵ سال عمر می کنند

مواد تشکیل دهنده روغن شتر مرغ

این روغن از چربی های شترمرغ گرفته می شود و برای کاهش درد ، بهبود پوست های چروک شده ، بهبود زخم و … به کار می رود. اما به صورت خوراکی نیز می توان از آن استفاده نمود. این روغن به دلیل ریز مولکول بودن به سرعت و کاملا جذب پوست انسان میگردد، مولکول های روغن شترمرغ با مولکول های بدن انسان آنقدر هماهنگی دارد که پس از چند دقیقه هیچگونه اثری از چربی روی پوست نمی ماند و روغن کاملا به داخل پوست نفوذ میکند ، همین خاصیت باعث تاثیر سریعتر و بهتر این روغن میشود .

روغن شتر مرغ

مزایا و خواص روغن شتر مرغ

  • روغن شترمرغ لایه بردار جوان کننده پوست و صاف کننده خطوط چروکیده پوست است.
  • اسید های چرب ضروری در آن برای رشد و بهبود سلولها مفید است.
  • رشد ناخن را تقویت کرده و باعث جلوگیری از خشکی و شکنندگی می شود.
  • خاصیت Anti inflammation (ضد التهابی ) و Antifungal (ضد قارچی) دارد.
  • این روغن مناسب برای ماساژ رفع خستگی ، آرامش دهنده عضلات و افزایش دهنده جریان خون است.
  • جلوگیری کننده و برطرف کننده خشکی پوست می باشد.
  • برطرف کننده جوش های صورت و لکه های پوستی است.
  • ترمیم کننده سریع ترک های پاشنه ، کف پا ، زانو و آرنج است.
  • استفاده از روغن شترمرغ در ترمیم سوختگی ها مختلف از جمله سوختگی ناشی از تشعشعات و آفتاب سوختگی موثر است.
  • برای جلوگیری از اثرات زیانبار انواع محصولات آرایشی که عمدتا از مواد حساسیت زا تولید شده اند بسیار مفید می باشد.
  • تسکین دهنده دردهای استخوانی و مفاصل (آرتروز ، درد زانو ، رماتیسم ) درد های عضلانی ، کوفتگی و کشیدگی تاندونها و پیچ خوردگی

 

رفع چین و چروک با روغن شتر مرغ

روغن شترمرغ چین و چروک های پوست را بهبود بخشیده و در صورت مصرف حداقل روزی سه بار پس از یک هفته تاثیر آن قابل مشاهده خواهد بود. خانم های بارداری که تازه وضع حمل کرده اند اگر میخواهند چین وچروک های بدنشان سریعتر مرتفع شود بهتر است روزانه هر چند بار که میتوانند روغن را روی پوست چروک خورده مالش دهند.

رفع لکه های پوستی با روغن شترمرغ

استفاده روزانه روغن شترمرغ لکه های پوستی را مرتفع و شادابی پوستی ایجاد میکند . البته لکه های قدیمی زمان نسبتا بیشتری برای بهبودی نیاز دارند و البته باید پیش از مالش روغن، محل مورد نظر را با آب و صابون کاملا شستشو داده و همچنین حداقل روزی سه بار مالش روغن را تکرار کنید .

تسکین درد با روغن شتر مرغ

مالش روزانه حداقل سه بار روغن شترمرغ برای تسکین دردهای عضلانی ، استخوانی ، آرتروز و …… بسیار مفید بوده و همچنین باعث رفع اسپاسم های عضلانی میشود . بیشترین مصرف این روغن در این موارد میباشد ، متاسفانه آموزش صحیح استفاده از آن برای مصرف کننده ها داده نمی شود و همین امر موجب تاثیر دیر و کم میشود ، متعاقبا نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد .

رفع جوش با روغن شتر مرغ

جوش های دوران جوانی که باعث ناراحتی افراد جوان و نوجوان میشود و یا جوش های ناشی از مصرف گرمی بیش از حد، همه با مصرف و مالش این روغن بهبودی چشمگیری ایجاد میشود . بخصوص اگر پیش از مالش روغن ، محل جوش ها را با آب و صابون شستشو داده باشند و روزانه چندین بار این کار را تکرار کنند .

بهبودی زخم با روغن شتر مرغ

تمامی زخم هایی که رگ ها و تاندون ها وسیستم عصبی را مختل نکرده اند و صرفا نیاز به بخیه سطحی دارند ، با مالش این روغن سریعا ترمیم میشوند . هر چه تعداد دفعات مالش روغن را بیشتر باشد ترمیم هم سریعتر حادث خواهد شد .

ترمیم سوختگی با روغن شتر مرغ

انواع سوختگی ها و یا ناشی از تشعشعات را میتوان با استفاده از این محصول ترمیم نمود ، برای این منظور روزانه سه بار پس از شستشو با آب و صابون حداقل توصیه می شود .

دفع مار با روغن شتر مرغ

یکی از خاصیت های روغن شترمرغ دفع مار میباشد ، اگر روغن را به اطراف خانه ای بزنید هیچ ماری به آن خانه نزدیک نخواهد شد .این خاصیت تاکنون نادیده گرفته شده است و هیچ کس به آن اشاره ای هم نکرده است ، البته احتمالا از این خاصیت بی اطلاع بوده اند .

روغن شتر مرغ

لطافت و جوانی پوست با روغن شتر مرغ

اگر میخواهید پوستی جوان ولطیف داشته باشید و در پوست شما آثار پیری دیده نشود، بهترین کار استفاده مداوم از این روغن است، وجود امگا ۳ ، ۶ و ۹ در این روغن آنچنان لطافتی به پوست شما میدهد که همه خواهان دانستن سر جوانی شما باشند. کلئوپاترا ملکه مصر در تاریخ به جوان ماندن مشهور است و سر او استفاده مداوم و مالش همه روزه این روغن بوده است.

حتما شما هم شنیده اید که:” برای نرمی پوست از گلسیرین استفاده کنید “. شاید تجربه استفاده از آن را داشته باشید ، پس بهتر است بدانید که ماندگاری لطافت در استفاده از این روغن ، بیشتر از لطافت در استفاده از گلسیرین است . به عبارتی در یک دوره دو ماهه استفاده از هر یک از این دو لطیف کننده، پس از قطع استفاده از آنها، پوستی که از گلسیرین استفاده کرده است به سرعت به حالت اولیه باز میگردد ، ولی استفاده از این روغن چون پوست را به جوانی بازمی گرداند ، مدت زمان خیلی بیشتری در حالت لطافت باقی خواهد ماند .

روغن کشی شتر مرغ

در برخی موارد دریغ از یک شستشوی ساده . استفاده از حرارت زیاد یکی دیگر از علل از دست رفتن خواص این روغن است که برای سرعت در روغن کشی از آن استفاده میشود . استفاده از چربی های کم کیفیت هم یک دلیل دیگر برای لطمه به بازار روغن شترمرغ بوده است . افزودن برخی مواد شیمیایی و یا طبیعی با هدف تصفیه روغن بدون در نظر گرفتن خواص روغن شترمرغ هم مشکلی بود که در مقاطعی گریبان محصول را میگرفت . همه این اتفاقات حول یک محور حادث شده است ، آن هم ” ارزان شدن محصول توزیعی در سطح بازار ” تا توان رقابت ایجاد شود . هیچ کس متوجه نبود این رقابت سودجویانه فقط بازار این محصول را مسدود میکند .

قیمت روغن شتر مرغ

قیمت روغن شترمرغ نوسانات زیادی دارد . قالبا بستگی به کیفیت بسته بندی و مجوز بهداشتی و حجم آن دارد.همانطور که قبلا گفته شد ، روغن حاصل از چربی های داخل حفره شکمی و ما بین گوشت و پوست ،ارزان و در دسترس همه است .قیمت آن از ۱۰ هزار تومان شروع شده و در برخی موارد تا ۱۰۰ هزار تومان هم به فروش میرسد.

حال باید گفت بهترین روغن شترمرغ یعنی محصولی که از قلم شتر مرغ بدست می آید بسیار گران بوده و هیچ جا دیده نمی شود،مگر به صورت سفارش ، که آن هم هر کسی امکانات تهیه آن را ندارد. در صورتی که کسی آنرا عرضه کند قیمت آن در ظروف ۶۰ سی سی حدود ۲۵۰ هزار تومان خواهد بود.

نحوه استفاده از روغن شتر مرغ

قبل از هر چیز کیفیت روغن شترمرغ باید مورد توجه قرار گیرد و خالص بودن آن بهتر است.ضمنا اگر امکان تهیه روغن قلم شتر مرغ وجود دارد بهتر است از این نوع روغن استفاده شود.هر چند گران و پر هزینه است ولی بسیار در بهبودی سریع ماثر خواهد بود.

شستشوی با آب و صابون که انجام شد میتوان به میزان لازم روغن شترمرغ را برای چند دقیقه کوتاه مالش داد.

هر چقدر دفعات استفاده از روغن را بیشتر کنید حتما سرعت بهبودی بیشتر خواهد بود.

عوارض روغن شتر مرغ :

روغن شترمرغ یک محصول طبیعی است و عوارض جانبی مختصری برای آن ذکر شده است. ممکن است برخی افراد با مصرف مستقیم روغن به صورت پماد موضعی دچار سوزش پوست شوند. بنابراین قبل از مصرف مقدار کمی از آن را بر پوست پشت دست قرار دهید و در صورت بروز واکنش آلرژیک از مصرف آن خودداری کنید. زنان باردار و شیرده پیش از دریافت خوراکی روغن شترمرغ باید با پزشک خود مشورت کنند.
همچنین وجود روغن های تقلبی در بازار میتواند یکی از مشکلات مهم استفاده از روغن شتر مرغ باشد که این روغن های تقلبی میتوانند عوارض و مضررات زیادی داشته باشند.

 

منبع : shotormorq.ir

نظرات