علل اسهال نوزادان و روش درمان خانگی اسهال نوزادان

0

علل اسهال نوزادان و روش درمان خانگی اسهال نوزادان

اسهال نوزاد : یکی از مشکلات مادران و پدران در اوایل تولد کودکشان اسهال نوزاد است, که بسیاری از خانواده هایی که برای اولین بار صاحب فرزند میشوند شاید در این مورد تجربه نداشته باشند و یا حتی این مورد موجب نگرانی آنها شود ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه برای شما مطالبی در مورد درمان و مدیریت اسهال نوزادان آماده کردایم.

اسهال نوزاد

اسهال نوزادان یکی از بیماریهای شایع در نوزادان است , شاید اسهال و استفراغ در تمام طول عمر برای افراد پیش بیاید اما این بیماری در نوزادان شیرخوار بسیار دیده میشود و مهم است. نکته مهم اینجاست که مدفوع معمول نوزاد آبکی است و این مورد با بیماری اسهال فرق دارد .

اسهال

کودکان معمولا مدفوع شل را تجربه میکنند که اسهال نیست. در صورتیکه اگر کودک بیش از معمول همیشه دفع مدفوع داشته باشد و موفوع آن آبکی باشد احتمال ابتلا به اسهال زیاد است. اگر کودک شما دفع مدفوع شل داشته باشد او دارای اسهال ملایم است. درحالیکه این مدفوع در چندبار در روز باشد اسهال شدید میشود. چه اسهال شدید باشد و چه ملایم، اسهال در کودکان هشداری است برای مراقبت بیشتر مادر. اسهال به تنهایی نگران کننده نیست مگر اینکه باعث دهیدراته شدن بدن کودک شود.

از کجا بفهمیم که نوزاد در چه زمانی دچار بیماری اسهال است؟

اگر مدفوع کودک گاه و بیگاه شل باشد نگرانی ندارد ولی اگر حرکات روده کودک ناگهان تغییر کند , یعنی بیشتر از حد طبیعی دفع مدفوع داشته باشد و مدفوع شل تر و آبکی تر باشد , او به اسهال مبتلا شده است. ممکن است نوزاد حدود ۱۰ بار در روز دفع مدفوع داشته باشد و کودکی که بزرگتر است معمولا به مراتب کمتر و شاید چند بار در روز تا یک یا دو بار در هفته مدفوع کند. پس شما باید حالت طبیعی فرزندتان را بشناسید.

اسهال نوزاد

علل اسهال نوزادان

  • عفونت ناشی از ویروس ها، باکتری ها و یا انگل ها. نوزادان می توانند از طریق غذا و یا آب آلوده و یا تماس با سطوح آلوده و یا قرار دادن اجسام آلوده در دهانشان به اسهال مبتلا شوند.
  • حساسیت غذایی یا دارویی
  • نوشیدن بیش از حد آب میوه
  • مسمومیت

باید بدانید بچه ها تا پیش از شش ماهگی تنها باید با شیر مادر تغذیه شوند. شیوع اسهال و استفراغ در کودکانی که از شیشه و پستانک استفاده می کنند، بیشتر است، چون این وسایل به راحتی آلودگی ها را انتقال می دهند. چه دست های آلوده ای که پستانک یا سرشیشه را بارها در دهان کودک می برد.

تاثیر اسهال نوزاد در کم آبی بدن

اسهال می تواند تعادل طبیعی آب و الکترولیت های بدن را مختل کند. از دست دادن آب و الکترولیت ها توسط اسهال می تواند بدن کودک را دچار کم آبی کند. کم آبی در کودکان می تواند بسیار سریع اتفاق بیافتد (یک تا دو روزه) و می تواند بسیار خطرناک باشد. کم آبی بدن در نوزادان بسیار خطرناک است.

علائم کم آبی بدن نوزادان

ادرار کمتر از حد معمول (پوشک نوزاد کمتر و دیر به دیر خیس می شود)
تحریک پذیری
خشکی دهان
عدم خارج شدن اشک در هنگام گریه کردن
خواب آلودگی غیر طبیعی و یا بی حالی
قسمت نرم بالای سر نوزاد ممکن است به سمت داخل فرو برود
کم شدن حالت ارتجاعی پوست (اگر به آرامی پوست نوزاد را نیشگون بگیرید، مدتی طول می کشد تا پوست به حالت اولیه خود برگردد)
با مشاهده ی هر کدام از علائم بالا بلافاصله به پزشک یا سایر مراکز درمانی مراجعه کنید.

مراجعه به پزشک

اغلب موارد اسهال نوزاد از نوع ویروسی است، ولی اگر اسهال میکروبی و انگلی اتفاق بیفتد، باید خیلی مواظب باشید، چون غیر از عارضه کم آبی، با تب و وجود خون در مدفوع نیز همراه است. بنابراین اگر کودک شما دل پیچه دارد و خون و بلغم (تکه های سفید رنگ) در مدفوع او می بینید، موضوع را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص سریع و تجویز آنتی بیوتیک اختصاصی، روند درمان تسریع شود.
اگر كودك كوچكتر از سه ماهه به اسهال مبتلا شود بايد به پزشك مراجعه كنيد.
در كودكان بيش از سه ماه در صورت پيدايش يكي از علائم زير همراه با اسهال حتما به پزشك مراجعه كنيد:

  • استفراغ
  • علائم كاهش آب بدن نظير خشكي دهان و عدم خيس كردن پوشك به مدت ۶ تا ۸ ساعت يا بيشتر
  • وجود خون در مدفوع يا مدفوع سياه
  • تب شديد (بيش از ۳/۳۸ درجه سانتيگراد براي كودكان بين ۳ تا ۶ ماهه و ۴/۳۹ درجه سانتيگراد براي كودكان بيش از ۶ ماه)
  • بي اشتهايي

اسهال نوزاد

درمان اسهال نوزاد

معمولاً علائم اسهال نوزاد پس از ۳ تا ۵ روز برطرف می‌شود و این بیماری به ندرت بیش از دو هفته طول می‌کشد. برای رهایی از این بیماری برخی اقدامات مراقبتی که در زیر به آنها اشاره شده می‌تواند مفید باشد:

نوشیدن مایعات

گفتیم که اسهال باعث کم‌آبی بدن می‌شود و نوزاد دچار خشکی دهان، خشکی غیرطبیعی شده و تحریک‌پذیر می‌شود. زمانی که نوزاد به اسهال مبتلا می‌شود، باید مایعات زیادی به وی بنوشانید. مصرف مقادیر کم مایعات به دفعات مکرر می‌تواند بسیار مفید باشد. از دادن آب‌میوه یا نوشیدنی‌های غیرطبیعی به نوزاد اجتناب کنید زیرا ممکن است بیماری او را تشدید کند.

ترکیب غذاها

اگر نوزاد شما شروع به خوردن غذاهای جامد کرده است به او سیب خردشده، موز تیره، غذاهای نمکی، هویج، کدو، پوره سیب‌زمینی، برنج و بلغور جو دو سر بدهید. همچنین شما می‌توانید به نوزاد نان برشته، کلوچه، نان، چوب شور، برنج، نودل، موز، سیب، هویج، کدو، بلغور جو دو سر و ماست با میکروب‌های فعال بدهید.

پیشگیری از اسهال نوزادان

رعایت مناسب بهداشت می‌تواند احتمال ابتلا به اسهال را کاهش دهد زیرا موادی که باعث ایجاد اسهال می‌شوند به آسانی از دست و دهان منتقل می‌شوند؛ بنابراین دست‌های خود را قبل از عوض کردن پوشک نوزاد خوب بشویید. رعایت بهداشت برای شیشه شیر و پستانک نوزاد .

تذکر مهم

در صورت همراهي اسهال با هر يك از علايم زير فوراً پزشک خود را در جریان بگذارید.
خواب آلودگي غيرطبيعي
گود افتادگي چشم ها و يا خشكي زبان
مدفوع سياه رنگ يا خوني
امتناع شيرخوار از تغذيه براي مدتي بيش از ۳ ساعت (در شيرخواران زير ۳ ‌ماه) يا بيش از ۶ ‌ساعت (در شيرخواران بالاي۳ ‌ماه).

نظرات