علائم قند خون بالا و راههای درمان آن

0

علائم قند خون بالا و راههای درمان آن

قند خون (به انگلیسی: Blood Glucose Level)، اندازه گلوکز موجود در خون انسان یا حیوان است. بدن انسان قادر است تا از طریق عمل هموستاز میزان قند خون را کنترل کند.

میزان غیرطبیعی قندخون

کاهش قند خون از استاندارد متعارف (بسته به جنسیت و سن متفاوت است)، باعث بروز بیماری هیپوگلیسمی (هایپوگلیسمی) می‌گردد. افزایش قند خون از استاندارد متعارف نیز باعث بیماری هیپرگلیسمی (هایپرگلیسمی) می‌گردد که نوع حاد آن، دیابت نامیده می‌شود.

قند خون ناشتای طبیعی برای یک فرد طبیعی غیر دیابتی در حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم در دسی لیتر است. (۳/۹ تا ۵/۵ میلی‌مول بر لیتر) به گفته دکتر دیندارلو خوردن آب موجب به هم ریختن پارامترهای خون می‌شود. به گفته دکتر مهندس حسین پور خوردن آب موجب رقیق شدن خون می‌گردد. پس ناشتا بودن شامل آب نخوردن هم می‌شود.

هنگامی که گلوکوز از مقدار نرمال بالاتر باشد، باعث تورم رگ های خونی و عصبی می شود. بنابراین گلوکوز بالا مطلوب نمی باشد.

کمبود قند خون نیز مشکل ایجاد می کند. اگر انسولین مصرف می کنید یا قرص های sulfonylurea و meglitinide مصرف می کنید احتمال کاهش قند خون شما وجود دارد. کاهش قند خون باعث سرگیجه، سردرگمی و از حال رفتن می شود.

قند خون

علائم قند خون بالا

۱- خستگی زیاد

زمانی که اختلال در قند خون قدیمی بوده و بررسی نشده باشد علائم جسمی آن خیلی دیر بروز می کند. اگرچه قند خون بالا در ابتدا معمولا علامتی ندارد، اما خستگی زیاد و خواب آلودگی از نخستین علائم رایج و مشهود این مشکل محسوب می شوند.

البته باید گفت که خستگی می تواند با علائم دیگری از جمله تپش قلب و تعریق بیش از حد نیز همراه باشد. باید بدانید که خستگی زیاد مختص بیماری قند و بالا بودن قندخون نیست اما می تواند هشدار دهنده این مسئله نیز باشد. بنابراین بهتر است آزمایش داده و وضعیت تان را بررسی نمایید.

۲- کاهش وزن

دومین علامت نشان دهنده قند خون بالا می تواند کاهش وزن ناخواسته فرد باشد.در حالت کلی این کاهش وزن بین یک تا سه کیلو بوده و گاهی با خستگی زیاد همراه است. اما ممکن است بیماری احساس سلامت جسمی داشته باشد. در هر صورت اگر متوجه کاهش وزن ناخواسته خود شدید و در کنار آن خستگی زیادی احساس می کنید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.

۳- احساس تشنگی شدید

عطش و تشنگی شدید معمولا جزو علائم نشان دهنده ابتلا به دیابت است، اما یک علامت دیرهنگام است که اغلب صرفا زمانی بروز می کند که قند خون به بالای ۳ گرم در لیتر رسیده باشد. زمانی که قند زیادی در خون وجود دارد، بدن ادرار بیشتری تولید می کند تا مازاد قند را دفع کند. این دفع ادرار بیشتر نیز باعث ایجاد تشنگی و عطش می شود.

۴- احساس گرسنگی زیاد

احساس گرسنگی زیادی نیز مانند تشنگی شدید جزو علائم نستبا دیرهنگام قند خون بالا می باشد. اما این احساس گرسنگی شدید در اثرکاهش غیرعادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی به وجود می آید. اگر بدون افزایش فعالیت بدنی تان متوجه احساس گرسنگی شدید خود شده اید وضعیت را جدی تر بگیرید.

۵- عفونت های ادراری و ژنیتال

عقونت های پوستی یا عفونت های ادراری یا ژنیتال(دستگاه تناسلی) مانند عفونت بالانیت ( التهاب سر آلت تناسلی مرد)، قارچ های واژینال یا عفونت مثانه می تواند از جمله علائم قند خون بالا و همچنین منشا کشف و تشخیص ابتلای فرد به دیابت باشد.

۶- مشکلات بینایی

بالا بودن قند خون ممکن است با علائمی از جمله دردهای کمری(هرنی دیسک کرورالژی)، زخم پا، کاهش قدرت بینایی یا حمله قلبی نمایان شود.

راههای پایین نگه داشتن قند خون

۱- افزودن دارچین به مواد غذایی

مطالعات نشان می دهد که دارچین می تواند قند خون را به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که قند خون آنها به خوبی کنترل نمی شود، پایین آورد. با توجه به یکی از این تحقیقات مصرف روزانه یک عدد کپسول عصاره دارچین موجب کاهش مقدار چربی و قند خون تا ۲۵ درصد طی ۴۰ روز شود.

این ادویه خوش عطر بر انسولین؛ هورمون مترشحه از پانکراس و مسئول کنترل قند خون اثر می گذارد.

برای بهره مندی از فواید آن توصیه می شود روزانه ۱ تا ۶ گرم حدود ۲/۱ قاشق چایخوری تا ۱ قاشق غذاخوری مصرف شود.

قند خون

۲- انجام فعالیت ورزشی روزانه

کم تحرکی یکی از علل بروز دیابت نوع ۲ و علائم مرتبط با آن است.

از آنجا که تحریک ماهیچه ها سبب تسهیل سوخت و ساز کالری می شود، لازم است تا فعالیت ورزشی منظم انجام شود تا به این ترتیب مقدار اضافی قند خون از بین برود.

همچنین، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی که در افراد مبتلا به دیابت ۲ تا۴ برابر بیشتر است نیز کاهش می یابد.

برای کسب بیشترین استفاده از مزایای ورزش باید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تمرینات جسمانی انجام شود. شنا و یوگا از جمله ورزش های مفید برای این منظور است.

۳- حفظ وزن مناسب

مشخص شده است که اضافه وزن در ابتلا به دیابت نوع ۲ و تشدید عوارض جانبی آن نقش دارد.

با توجه به تحقیقی که بر روی ۳۰۰۰ نفر در آمریکا صورت گرفت، مشخص شد که کاهش وزن می تواند دیابت را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

برای حفظ وزن متناسب باید برنامه غذایی سالم و با دریافت قند ثابت را در پیش گرفت.

خوردن وعده های غذایی کم تا حد ۶ بار در روز باعث کنترل بهتر قند خون و تامین انرژی لازم برای طول روز می شود.

انجام تمرینات ورزشی در کنار تغذیه صحیح سبب حفظ وزن ایده آل خواهد شد.

۴- اضافه کردن سرکه به وعده های غذایی غنی از کربوهیدرات ها

تحقیقات گویای این است که افزودن سرکه به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

توصیه می شود به سیب زمینی، ماکارونی و سایر خوراکی های با کربوهیدرات فراوان سرکه اضافه شود. البته بهتر است این مقدار تنها ۲ قاشق غذاخوری حدود ۳۰ میلی لیتر سرکه باشد.

۵-خوردن غذاهایی با مقدار قند پایین

تغذیه نقش بسیار مهمی در افراد دیابتی دارد، زیرا حفظ قند خون در حد ثابت را تسهیل می کند.

باید غذاهایی با مقدار قند پایین و همچنین مقدار کم چربی مصرف شود.

چرا که دیابت یکی از علل مهم زمینه ساز ابتلا به بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود. بهتر است روغن های خوب مانند روغن زیتون و کلزا در برنامه غذایی گنجانده شود. از آنجا که دیابت در تولید رادیکال های آزاد نقش دارد توصیه می شود خوراکی هایی حاوی آنتی اکسیدان مصرف شود.

درمان قند خون طبیعی

میوه ها و سبزیجات منابع غنی آنتی اکسیدان هستند. گل گندم و کنگر فرنگی جز خوراکی هایی با میزان حداکثر آنتی اکسیدان هستند.

خوردن میوه و غلات و سبزی هایی که (ویتامین های ب) دارند برای انسان لازم بوده و برای عدم ابتلا و معالجه قند لازم است. غلات مانند (گندم و جو و چلتوک – ذرت) ارزن مخصوصا سبوس آنها مخزن ویتامین های ب می باشد . میوه ها و سبزیها مانند : پیاز ، هویج ، کاهو ، کاسنی ، اسفناج ، کلم ، سیب ، گلابی ، آلبالو ، گیلاس ، هلو ،خرما ، موز ، نارنج ، دارابی ، بادام ، فندق گردو، زردآلو و همچنین لبنیات مخصوصا ماست و پنیر دارای (ویتامین ب) بوده و برای عدم ابتلا به بیماری قند مفید می باشد.

قند خون

درمان قند خون با هویج

درمان قند خون با هویج هم امکان پذیر است . انسان قوه خلاقه ندارد و تمام احتیاجات خود را باید از مواد خوراکی و گیاهان بگیرد .یکی از احتیاجات انسولین می باشد که در بعضی از خوراکیها موجود بوده و نخوردن آن شخص را مبتلا به بیماری قند می نماید .یکی از این خوراکیها ، هویج ناقابل است که خوردن آن سبب می شود شخص با این بیماری مبتلا نشود .چنانچه مبتلا شد درمانش مشکل می باشد لذا خوردن آب هویج و زردک بهترین درمان بیماری قند می باشد و برای معالجه دردپا هم مفید می باشد و خوردن توت مخصوصا توت خشک با اینکه قند دارد برای معالجه مرض قند نافع است . به نظر بعید نیست که در آن نیز نوعی انسولین نباتی باشد .

درمان قند خون با مواد طبیعی

قراقاط که به عربی زقال و در تهران برگ نو می نامند، در معالجه بیماری قند تاثیر بسزایی دارد . به طور دمکرده استفاده می نمایند و برای امراض مختلف مانند خونریزیها ، تپش قلب و فشار خون در ضعف و کم خونی و اسهال خونی و ساده نافع است .

شاهی که ترتیزک و یا بولاغ اوتی می نامند ، دارای انسولین می باشد و قند وارد در خون را خارج میکند .

پیاز نیز دارای انسولین بوده (ویتامین ث ) و در معالجه ی مرض قند موثر است . میوه ها و سبزی هایی که دارای (ویتامین ث) می باشد در تنظیم قند خون موثر بوده و در معالجه و عدم مبتلا به این مرض نقش بزرگی بازی می کند .

این ویتامین در نسترن وحشی ، فلفل سبز ، آب نارنج ، آبلیمو ، گوجه فرنگی به مقدار زیاد موجود است و نیز در بادام ، سیب ، زرد آلو ، موز ، خربزه ، انار ، گلابی ، جعفری ، نخود ، ترتیزک ، توت فرنگی ، دارابی ، انبه ، گوجه ، نارنگی پیدا می شود . قراقات نیز دارای مقداری از این ویتامین می باشد . اگر می خواهید به بیماری مرض قند مبتلا نشوید خوردن این مواد را فراموش نکنید وافراط هم جایز ندانید .(ویتامین ب) نیز در معالجه قند موثر است .

درمان قند خون با تخم شنبلیله

برای درمان قند خون و دیابت با داروهای گیاهی یک قاشق سوپخوری تخم شنبلیله را در دو فنجان آب جوش ریخته و روی آتش ملایمی بجوش بیاورید تا یک فنجان اب آن بخار شود . ۹ روز تمام هر روز ناشتا ان را بنوشید و سپس هفت روز آنرا ترک کنید و دوباره نه روز ادامه دهید و بعد از آن این کار را مدت یکماه تا دو ماه تکرار کنید .

چای جنگلی یا گل خله جهت مرض قند مفید است . مقدار مصرف از گل و برگ آن ۲۰ تا ۳۰ گرم در یک لیتر آب دم کرده میلی کنید .

درمان قند خون با روزه

درمان قند خون با روزه هم امکان پذیر است، زیرا ۵ ساعت پس از خوردن غذا قند در خون کم می شود و پس از ده ساعت قند خون به کمترین حد طبیعی خود میرسد .

بنابراین روزه در درمان دیابت و کاهش قند خون نقش مهمی را بازی میکند ، حتی بعد از پیمایش آمپول انسولین که مخصوص این بیماری است . باز هم روزه برای پزشکان ماهر بهترین است .

درمان قند خون با انگور

اشخاصی که مرض قند دارند نباید از معالجه با انگور هراسی داشته باشند، زیرا انگور تازه طبیعی قند خون آن ها را بالا نمی برد ، چون انگور دارای تمام اسیدها و تمام مواد مقوی بوده و بیماران مبتلا به مرض قند به آن احتیاج دارند . خوشبختانه در ایران در فصل تابستان انگور در همه جا پیدا می شود و بسیاری از مردم بحکم تجربه و غریزه فطری بخواص طبی آن معتقد هستند ولی پروفسور کاپو درباره انگور از جهت مطالعات علمی جدید نیز حق مطلب را ادا کرده و به روشنی و وضوح تمام با ذکر تفصیل وجزئیات شرح می دهد که چگونه از انگور استفاده می شود کرد .

آب انگور دارای مقداری تانن و اسید تارتریک و اسید مالیک وارسینیک می باشد . انگور دارای کلسیم ، آهن ، فسفر ، سدیم ، منیزیم و .. است و یکی از شفا بخش ترین میوه های طبی است که دارای سرشارترین ویتامین هاست زیرا دارای ویتامین های آ – ب – ث – و د است .

نور اشعه ی خورشید در انگور جمع می شود و میوه آن می رسد . مصرف انگور در معالجه امراض با غذا یکی از خوراکیهای اصلی بشر است . انسان را دوباره جوان می کند . عضلات را غذا می دهد ومغز را روشن می سازد.

درمان قند خون با شلغم

شلغم نظیر ترب است مقوی و مصلح اعضاء و احشاء خاصه در نفخ ریه و بعضی از اقسام مرض قند را علاج میکند و موجب کاهش قند خون و درمان دیابت می شود .

هرگاه در بدن چربی زیاد وچاقی پدید اید، برای قبول مرض قند و ازدیاد فشار خون و التهاب مزمن مفاصل و کلیه انسان را مستعد می کند ، از طرف دیگر به هر نسبت که از وزن بدن کاسته شود به همان نسبت استعداد پذیرفتن این مرض کمتر خواهد شد .

درمان قند خون با آب

آب برای آنهایی که بیماری قند دارند ضرورت کامل دارد . زیرا این افراد زیادتر از معمول ادرار می کنند. هر گاه آب کافی جا نشین آب از دست رفته نشود باعث تغییرات شدید املاح خونشان می گردد .

درمان قند خون با سیر

سیر گزینه مناسبی برای کنترل قند خون محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهند مصرف سیر می تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد، که سطحی از قند خون است در زمانی که شما هنوز چیزی نخورده اید. تحقیقات مشابه نشان می دهند که پیاز نیز دارای تاثیر مثبتی بر قند خون است.

سیر نیز دارای شاخص گلیسمی نیست چرا که کربوهیدراتی در آن وجود ندارد و سطح قند خون را بالا نمی برد. سیر را به وعده های غذاییتان اضافه کنید چرا که تاثیر سیر می تواند یک هفته باقی بماند.

درمان قند خون با آلبالو

در حالی که اکثر قریب به اتفاق میوه ها قند خون را بالا می برند، ولی برخی از آن ها دارایGI پایین تری هستند، مانند آلبالو. آلبالو دارای ماده شیمیایی به نام “آنتوسین” است. پژوهش ها شواهد تجربی را دال بر این که آنتوسین ها می توانند بدن را در برابر دیابت و چاقی محافطت کنند ارائه کرده اند.

اگر شما از دوست داران میوه ها هستید، سعی کنید به جای موز، سیب و گلابی، آلبالو مصرف کنید. مطمئن شوید که آلبالو مصرف می کنید زیرا گیلاس دارایGI متوسط رو به بالا است.

درمان قند خون با سرکه سیب

استیک اسید موجود در سرکه سیب، برخی آنزیم های خاص موجود در معده را کاهش می دهد. یک پژوهش بر روی سرکه سیب نشان می دهد که این ماده می تواند حساسیت به انسولین را بعد از وعده غذایی افزایش دهد.

سعی کنید روزانه ۲۰ گرم سرکه سیب را با ۴۰ گرم آب قبل از وعده های غذایی بخورید تا کمک کند قند خون مقداری کاهش یابد.

درمان قند خون با سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و کلم بروکلی

سبزیجات برگ دار دارای فیبر زیاد و مواد مغذی مانند منیزیم و ویتامین A هستند. این مواد مغزی به کاهش قند خون کمک می کنند.

سبزیجات برگ داری که باید به رژیم غذایی تان اضافه کنید:

بروکلی
کاهو
شلغم سبز
اسفناج
تخم شربتی

تخم شربتی از جمله موادی است که دارای فیبر ،چربی های مفید، امگا ۳، کلسیم و آنتی اکسیدان زیادی است. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از تخم شربتی می تواند به کم شدن کلسترول مضر و تری گلیسیرید کمک کند. تخم شربتی دارای شاخص گلیسمی ۱ است.

درمان دیابت نوع اول

این شکل از بیماری قند خون همواره با تزریق انسولین درمان می‌شود. برای درمان دیابت نوع اول ، روش درمانی بوسیله دارو های خوراکی به تنهایی مؤثر نمی‌باشد.

انسولین به عنوان داروی کنترل قند خون دارای انواع مختلفی است. این داروی کنترل کننده بیماری قند خون در غالب انسولین با اثر کوتاه مدت ، نوعی دیگر با اثر طولانی مدت و همچنین انسولینی با اثر میان مدت ( بین اثر کوتاه و طولانی ) عرضه می‌گردد.

برای درمان نوع اول بیماری قند خون ممکن است در برخی موارد رژیم های درمانی چند قسمتی و طولانی ، که ترکیبی از انسولین و داروهای خوراکی را شامل می‌شود ، تجویز گردد.

در ابتدای دوره درمان دیابت نوع اول ، پزشک متخصص با راهنمایی و آموزش بیمار ، درباره نیاز های گوناگون او در طول درمان از جمله تزریق انسولین توسط خودش او را در طی نمودن مسیر درمان یاری می‌نماید.

همچنین برای درمان فری که مبتلا به بیماری قند خون شده است رژیم غذایی سالم و کنترل شده ای تجویز می‌گردد این به فرد کمک می‌نماید که مقدار گلوکز خون را در بهترین حالت کنترل نماید.

در برخی موارد استثنایی ، اگر مهار دیابت دشوار شود ، امکان دارد یک پمپ انسولین، که توسط یک سوزن از زیر پوست ، این ماده کنترل کننده قند خون را به صورت مداوم در بدن آزاد می‌نماید برای درمان دیابت فرد تجویز گردد.

برای درمان دیابت نوع اول ، به شکل اصطلاحاً دائم ، پیوند لوزالمعده ( پانکراس ) توصیه می‌گردد. این پیوند در صورتی درمان قطعی دیابت نوع اول خواهد بود که بدن عضو جدید را پس نزند. البته در صورت پذیرش عضو جدید توسط بدن فرد باید داروهای تضعیف کننده سیستم دفاعی را در طول عمر خود ، همچنان مصرف نماید.

درمان دیابت نوع دوم

مبتلایان به دیابت نوع دوم می‌توانند به وسیله انجام ورزش‌های منظم و پیروی از یک رژیم سالم غذایی و کنترل وزنشان ، سطح گلوکز خون را در بدن خود کنترل نمایند.

در این نوع درمان برای نوع دوم از بیماری قند خون فرد باید تلاش نماید مصرف چربی را کم نموده و انرژی لازم برای بدنش را از کربوهیدارت‌ های پیچیده ( همانند برنج و نان ) بدست آورد. این پرهیز و مراقبت صرفا برای کنترل و رفع نوسانات گلوکز در بدن فرد مبتلا به دیابت صورت می‌گیرد.

فرد دارای دیابت نوع دوم در برنامه غذایی خود همواره باید مقدار ثابتی کالری دریافت نماید. همچنین باید به صورت منظم قند خون را چک نمود. در این مورد اگر پس از پیروی رژیم و شروع درمان سطح قند خون بالاتر یا پایین تر از حد تعین شده باشد ، با مشاوره پزشک متخصص ، رژیم غذایی فرد اندکی تغییر می‌نماید تا دوباره سطح قندخون به وضعیت طبیعی خود بازگردد.

در اینگونه از بیماری قند خون و درمان آن ، در صورت انجام فعالیت های شدید یا بروز یک بیماری دیگر که ممکن است روی سطح قند خون فرد تأثیر گذار باشد باید بسیار مراقب بود و مرتبا قند خون را چک نمود.

در این سبک درمانی ممکن است انجام ورزش های منظم و پیروی از رژیم های غذایی سالم به تنهایی برای کنترل قند خون کافی نباشد ، در این صورت ممکن است پزشک متخصص برای مهار قند خون مصرف یک یا چند دارو را تجویز نماید. این داروها خوراکی هستند و معمولا سولفونیل اوره ( لوزالمعده را تحریک به آزاد کردن انسولین بیشتر می‌نماید ) و یا متفورمین ( به بافتهای بدن برای جذب گلوکز کمک می‌نماید ) است. این شرایط معمولا برای افراد دارای اضافه وزن بوجود خواهد آمد. در نهایت اگر تمام این روش‌های برای درمان نوع دوم بیماری قند خون روی فرد جوابگو نباشد ، ممکن است برای کنترل قند خون وی ، تزریق انسولین تجویز گردد.

نظرات