مدل سفره عقد + عکسهای مدل سفره عقد ۲۰۱۸ + آموزش چیدمان سفره عقد

0

مدل سفره عقد + عکسهای مدل سفره عقد ۲۰۱۸ + آموزش چیدمان سفره عقد

مدل سفره عقد

در قدیم سفره عقد توسط خانواده ی زوجین چیده میشد. بدین صورت که خانواده ی داماد آن را تهیه می کردند و سپس در مراسم بله برون آن را به منزل عروس می بردند و وظیفه ی چیدمان آن بر عهده ی خانواده عروس بود.

در مراسم عقد سفره ای چیده می شود که در حقیقت نماد شکل گرفتن خانواده است. چیدمان سفره ی عقد و ظریف کاری های آن بسیار مهم است.

امروزه اغلب عروس و دامادها تمایل دارند سفره عقد با تزیین و چیدمانی خاص داشته باشند و علاوه بر این از گل آرایی و میوه آرایی در سفره عقد استفاده می شود که این روش ها باعث متفاوت به نظر رسیدن تزیین سفره عقد می شود.

برای داشتن چیدمانی خاص و شیک برای سفره عقد بهتر است رنگ و شکل وسایل تزیینی با یکدیگر مطابقت داشته باشند تا تزیین سفره عقد شما متفاوت و خاص به نظر برسد. اجزای سفره عقد قرآن و نبات و نقل و سکه و آینه و شمعدان و فندق و گردو و بادام و تخم مرغ و نان و پنیر و سبزی و گل و میوه و عسل و کله قند هستند و بسته رسم و رسومات برخی اوقات اجزای دیگری نظیر اسفند و گلاب و برنج و نمک و دانه خشاش و چای کندر و رازیانه نیز بر سر سفره عقد گذاشته می شوند.

نان و پنیر و سبزی از مهم ترین اجزای سفره عقد هستند که از زمان های گذشته تا به امروز در سفره عقد گذاشته می شوند بنابراین بهتر است برای تزیین نان و پنیر و سبزی سفره عقد دقت و سلیقه لازم را به خرج دهید. مشخص کردن جای حلقه نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است نزدیک تزین مکان به عروس و داماد را برای گذشته حلقه در نظر بگیرید. علاوه بر این چیدمان و تزیین این اجزاء باید گل آرایی و میوه آرایی سفره عقد با زیباترین شکل ممکن انجام شود تا سفره عقد شما کامل و جذاب به نظر برسد همچنین شما می توانید برای متفاوت به نظر رسیدن سفره عقد به تزیین سفره عقد با گل طبیعی بپردازید.

سفره عقد

نماد اجزا مورد استفاده در سفره عقد

آئینه بخت و دو شمعدان: سمبل روشنائی و شفافیت آینده عروس و داماد هستند
سینی عاطل و باطل: خشخاش, برنج , نمک (برای دور کردن چشم شیطان) رازیانه, چای, کندر (برای دور کردن چشم شیطان)
نان سنگک که معمولا با خط خوش بر روی آن می نویسند “مبارک باد” که همراه با سبزی و پنیر است. (نان نماد برکت است)
گردو و بادام: نشانه باروری می باشند.
انار و سیب: سمبل میوه های بهشتی و تندرستی و شادابی هستند.
گلاب: سمبل عطر و تقدیس محیط.
شاخه نبات: سمبل شیرینی زندگیַ
اسپند: دور نگاه داشتن چشم شیطانַ
تخم مرغ: نموداری از سرپرستی پدر و مادر بر عروس و داماد است.
ساییدن کله قند: دستمالی سفید بالای سر عروس ( این عمل به نیت سرازیر شدن شیرینی و شادی به زندگی عروس و داماد است.) ַ
ظرف عسل: سمبل به مناسبت شروع زندگی شیرینַ
قرآن: سمبل برای بركت خداوند استַ
سجاده , تسبیح , مهر: نمایانگر اهمیت نماز و عبادت و برکت زندگیַ
نقل , باقلوا , توت , نان برنجی, نان نخودچی , سوهان عسلی: معمولا” با شیرینی های سنتی در مراسم عقد و عروسی از میهمانان پذیرایی می گرددַ

آموزش چیدمان سفره عقد

چیدمان کلی سفره های عقد

تقریبا همیشه آ​ینه در بالای سفره روبه روی عروس و داماد قرار می گیرد و شمعدان ها را در اطراف آیینه قرار می دهند به شکلی که عروس و داماد بتوانند همدیگر را در آ​ینه ببینند. قرآن را معمولا در جلوی آ​ینه قرار می دهند، ولی امروزه به دلیل آن که سفره ها کمی بزرگ تر چیده می شود، بهتر است قرآن را در راستای آ​ینه در نزدیک عروس و داماد قرار داد تا دسترسی به آن هنگام قرائت صیغه عقد راحت تر باشد. می توانید از رحل نیز برای قراردادن قرآن استفاده کنید. سجاده را نیز در همین راستا می توان قرار داد.

چیدمان سفره عقد سنتی

برای چیدمان این نوع سفره بهتر است از ظروف سنتی استفاده کرد؛ ظروفی که یا خود قدیمی بوده یا ظروف جدیدی است که جنس و نمای آنها ذهنیت بیننده را به گذشته و سنت های پیشین سوق دهد. استفاده از ترمه، حنا، گندم، برنج و ظروف نقره، مسی یا سفالی و… اجتناب ناپذیر است.
​​در چیدمان این سبک از اختلاف سطح زیاد استفاده نمی شود و معمولا به شکل همسطح یا با اختلاف سطوح کمتر چیده می شود.
استفاده از ترمه یا پارچه های سوزن دوزی و… نقش مهمی دارد و گاهی برای سفره زیر وسایل به شکل یکدست از این گونه پارچه ها استفاده می شود حتی می توان به جای پارچه زیر وسایل ازمقدار زیادی گندم یا برنج استفاده کرد و آنها را به شکل یکدست روی زمین به شکل دلخواه پخش کرد و وسایل را روی آن چید که کار پرزحمتی است.
رنگ هایی که در سفره های سنتی بیشتر به چشم می خورد، رنگ آبی فیروزه ای، قرمز، کرم و قهوه ای است که بنا به سلیقه خود می توانید از این رنگ ها با طیف های تند یا ملایم تر استفاده کنید.
گل آرایی و استفاده از گل طبیعی سفره شما را زیباتر می کند، ولی در این سبک نیاز به استفاده زیاد از گل نخواهید داشت، چرا که در این سبک بنا بر بیشتر دیده شدن اجزا و وسایل سفره عقد است که البته رنگ و نوع گل ها نیز باید با سفره شما هماهنگی و سنخیت داشته باشد. استفاده از دیوان حافظ در داخل سفره سنتی نیز مناسب است.

سفره عقد

مدل سفره عقد سنتی

سفره عقد

سفره عقد

چیدمان سفره عقد کلاسیک

برای تهیه این سبک سفره عقد دست شما بیشتر باز است، چرا که خیلی نیاز ندارید خود را مقید به اصول خاصی کنید. می توانید از انواع ظروف کریستال سفید یا رنگی، سیلور، رزین یا مجسمه های برنز یا ظروف آنتیک و… استفاده کنید.
می توان از شش ظرف یک شکل برای اجزای اصلی سفره استفاده کرد و بقیه ظروف را هماهنگ با آن شش ظرف تهیه کرد و از طرفی نیز می توان این کار را انجام نداد و از ظروف مختلف استفاده کرد، ولی باید هماهنگی لازم بین وسایل و ظروف وجود داشته باشد مثلا می توان ظروف کریستال را با سیلور با هم در یک سفره به کار برد، ولی معمولا ظروف سیلور با ظروف چوبی یا سفالی هماهنگی ندارد.
برای چیدن این سبک سفره می توانید از رنگ های دلخواه استفاده کنید فقط کافی است رنگ های استفاده شده با هم هماهنگ باشد. معمولا برای این سبک سفره از اختلاف سطح بیشتری استفاده می شود.
می توانید چیدمان سفره یا اختلاف سطح را بنا به میل خود به شکل متقارن یا نامتقارن انجام دهید. از پارچه های سرمه دوزی رنگی یا حریر و ساتن های گوناگون نیز می توان در این سبک استفاده کرد.
گل آرایی و استفاده از گل طبیعی نقش مهمی در زیبایی کار شما دارد حتی اگر بودجه شما برای تهیه سفره عقد اندک است، سعی کنید گل آرایی را از سفره حذف نکنید، بلکه از وسایلی با قیمت های مناسب تر بهره بگیرید یا از گل هایی با قیمت های مناسب تر استفاده کنید.
استفاده از شمع با طرح های گوناگون و همچنین میوه آرایی در این سبک بسیار متداول است.

سفره عقد

سفره عقد

مدل سفره عقد کلاسیک

سفره عقد

سفره عقد

چیدمان سفره عقد مدرن

این روزها بیشتر عروس و دامادها، سبک چیدمان سفره های عقد مدرن را می پسندند. در سبک مدرن، پایه کار با آب و آینه است و از ظروف مشخصی استفاده نمی شود، بلکه طراحی اصلی برای چیدن اجزای سفره بر اساس شمع و گل است.
در نگاه اول و کلی به سفره آنچه بیشتر از هر چیز به چشم می آید گل، شمع و آ​ینه است و اجزای سفره در حاشیه قرار می گیرد. معمولا کف سفره را از آ​ینه به شکل یکدست یا قطعات آ​ینه با فاصله از همدیگر می پوشانند.
اگر در نظر دارید هزینه کمتری متقبل شوید، می توانید به جای آ​ینه از حریر یا ساتن و تور سفید استفاده کنید.
در این سبک سفره، معمولا از یک یا دورنگ اصلی استفاده می شود که سفید و سبز است و گاهی یک رنگ دیگر نیز برای کسانی که می خواهند کمی آب و رنگ به سفره بدهند به آن اضافه می شود. در این سبک سفره اساس بر سادگی است و هرچه ساده تر چیده شود، رویایی تر و ماندگارتر خواهد بود.
معمول برای چیدمان از اختلاف سطح یا استفاده نمی شود یا خیلی کم خواهد بود. معمولا ظروف به کار رفته کریستال های سفید و سیلور است.
می توان در ظروف کریستالی آب ریخت و داخل آن میوه هایی مانند سیب سبز یا قرمز یا انار انداخت یا روی آب شمع قرار داد یا از گل یا گلبرگ استفاده کرد.

سفره عقد

سفره عقد

مدل سفره عقد مدرن

سفره عقد

سفره عقد

تزئین نان در سفره عقد

اگر سفره انتخابی شما سنتی است، بهتر است از نان سنگک به شکل سنتی آن استفاده کنید. در سبک های دیگر می توانید از انواع نان استفاده کنید یا با برش هایی که به نان هایی مانند سنگک، تافتون یا لواش می زنید آنها را به شکل گل رز دربیاورید و بگذارید به همان شکل نان ها خشک شود. قبل از خشک شدن نان ها می توانید به عنوان ساقه گل در قسمت انتهایی نان ها سیم ضخیمی فرو برده و بچسبانید تا بعد بتوانید براحتی از گل ها استفاده کنید یا می توانید نان ها را به شکل برگ ببرید و با کنار هم قرار دادن آنها گل های چهار یا پنج پر بسازید. گل ها را می توانید در اندازه های​​مختلف با برگ های اطراف آن تهیه کنید و برای زیبایی بیشتر در لبه گلبرگ ها از قیطون یا اکلیل یا نوار مروارید استفاده کنید.
نان هایی که برای شکل دادن از آنها استفاده می کنید بهتر است نرم و کمی خمیر باشد در غیر این صورت هنگام حالت دادن خرد خواهد شد. از خوشه های گندم در لابه لای نان ها برای تزئین آن استفاده کنید.

تزئین اسپند در سفره عقد

برای تزئین اسپند می توانید آن را در کف سینی یا ظرف تخت و مناسب دیگری ریخته و با کمک شابلون طرح های گوناگونی به آن بدهید. اگر ابتدا طرح خود را روی مقوایی نازک به اندازه کف ظرف خود پیاده کنید براحتی می توانید روی طرح را چسب بزنید و در هر قسمت اسپند را با رنگ دلخواه خود بچسبانید یا می توانید از اسفنج گلوله های کوچکی درست کنید و آنها را به چسب چوب آغشته و در اسپند بغلتانید تا به شکل توپ های کوچک اسپندی دربیاید.
سیم کوتاهی را به چسب آغشته و در گلوله فرو ببرید و بگذارید خشک شود سپس گلوله ها را با تاباندن سیم ها به یکدیگر به شکل خوشه های انگور دربیاورید.
این خوشه ها را در ظرف های گوناگونی می توانید تزئین کنید. همچنین می توانید از مقوا گلبرگ هایی ببرید و روی آنها را اسپند بچسبانید و بعد گلبرگ ها را کنار هم قرار داده و به شکل گل های چندپر دربیاورید.
کنار گلبرگ ها را قیطون یا مروارید یا… بچسبانید. اگر این کارها برایتان مشکل است، می توانید از چند ظرف کوچک یک شکل مانند ظرف های کوچک آجیل خوری استفاده کنید و در هرکدام یک رنگ اسپند بریزید و آنها را در کنار هم بچینید حتی می توانید در داخل منقل های کوچک هم دانه های اسپند را بریزید و کنار منقل را با گل یا همان خوشه های اسپندی تزئین کنید.

تزئین سفره عقد با گل و شمع

برای گل آرایی سفره هم می توانید به یک گل فروشی مراجعه کنید و بسته به اندازه ی سفره و همچنین ترکیب رنگ ها، چند سبد گل سفارش دهید. استفاده از شمع را هرگز فراموش نکنید. بهتر است شمع ها کند سوز و دارای محفظه باشند. می توانید از تعداد زیادی شمع وارمر که هزینه ی زیادی هم ندارند دور تا دور سفره استفاده کنید که بسیار خاص و شیک می شود. در استفاده از شمع ها بسیار دقت کنید که در مسیر رفت و آمد و همچنین نزدیک به لباس عروس نباشند.

نکته : همچنین در نظر داشته باشید که وسایل سفره ی عقد را تا حد امکان از وسایل طبیعی انتخاب کنید. استفاده از تخم مرغ رنگی و مصنوعی، میوه های مصنوعی و نیز گل های مصنوعی اولا از زیبایی سفره ی شما کم میکند ثانیا خیلی زود از مد می افتد.

عکسهای مدل سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

سفره عقد

 

 

نظرات