رابطه جنسی در دوران بارداری و پس از زایمان

0

رابطه جنسی در دوران بارداری و پس از زایمان

رابطه جنسی پس از بارداری : ما در این بخش از مجله اینترنتی حرف تازه مطالبی در مورد رابطه جنسی بعد از زایمان برای شما آماده کردایم با ما همراه باشید. پس از نه ما انتظار کودک شما بدنیا میاید و مادرانی که برای بار اول زایمان میکنند , برای اولین بار مادر شدن را تجربه میکنند , پدران وظیفه ای حساسی در این رابطه خواهند داشت و باید سعی کنند این دوران را بطور صحیح مدیریت کنند.
مادری پس از نه ما انتظار , استرس و تلاش کودک خود را بدنیا می آورد , دقت داشته باشید که الان روحیه آنها حساستر شده است و این دوران همراه با تغییرات فیزیکی و روانی خاصی است که به تغییراتی در میل و فعالیت جنسی منجر می شود. از عوامل موثر براین فرآیند میتوان درد حین رابطه زناشویی به خاطر بخیه های محل زایمان، ترس هایی که در مادران اول زا وجود دارد، خون ریزی های واژینال، سرگیجه، خشکی واژن و … اشاره کرد.

رابطه جنسی پس از بارداری

رابطه جنسی پس از بارداری

آمیزش جنسی بعد از پایان بارداری و پس از زایمان برای چندین هفته یا ماه به تاخیر می‌افتد و زوجین در مدت مشخصی قادر به نزدیکی نیستند. رابطه زناشویی در این دوران برای زنان ممکن است دردناک نیز باشد. زخم‌های میاندوراه و برش‌های ناشی از جراحی مثل برش میاندوراه و مهبل که در عمل زایمان انجام می‌شود، باعث ناکارآمدی جنسی می‌گردد. پس از زایمان، فعالیت‌های دیگر جنسی ممکن است زودتر از نزدیکی زناشویی انجام شود اما برخی از مادران دچار کاهش تمایلات جنسی طولانی مدت پس از زایمان می‌شوند که ممکن است با افسردگی پس‌ از زایمان در ارتباط باشد.

در این مورد زایمانها بستگی به نوع زایما و نحوه عمل زایمانی افراد دارد , و شاید بهبود بخیه ها در افراد یکسان نباشد برای همین امر آمادگی بانوان برای قبول شروع رابطه جنسی یکسان نیست. زنانی که با عمل سزارین زایمان کرده‌اند، در سه ماه اول پس از زایمان، درد آمیزشی کمتری نسبت به زنانی که طبیعی زایمان کرده‌اند، دارند. در شش‌ماهه اول پس از زایمان، زنانی که به طریق سزارین وضع حمل کرده‌اند رضایت جنسی بیشتری نسبت به زنانی داشته‌اند که به روش طبیعی زایمان کرده‌اند.

رابطه جنسی (زایمان طبیعی یا سزارین)

اگر سزارین همراه با چسبندگی زیاد یا ایجاد عفونت باشد، ممکن است رابطه زناشویی به همراه درد باشد. یعنی پس از رابطه زناشویی، زن یک درد مبهمی در منطقه لگن خود احساس می‌کند. در واقع، با حرکت احساس درد می‌کند. زایمان طبیعی از این جهت بهتر است و برخلاف تصور مردم عامه که فکر می‌کنند سزارین برای رابطه زناشویی‌شان بهتر است، باید اشاره شود که پس از یک زایمان طبیعی و سالم، رابطه زناشویی در مقایسه با سزارین مطلوب‌تر است.

شروع رابطه جنسی پس از بارداری

پس از زایمان اکثر اعضا طی ۴ تا ۶ هفته به حالت عادی برمی گردند. اندازه دیواره واژن، دستگاه تناسلی و سایر اعضای پرینه به تدریج کاهش پیدا کرده و به حالت عادی برمی گردند، اما برگشت آنها به حالت پیش از بارداری، به ندرت اتفاق می افتد.در زایمان طبیعیهبود محل اپی زیاتومی ، حدود دو هفته زمان می برد، اما ممکن است چهار ماه طول بکشد تا محل جوش خوردن زخم آنقدر حالت الاستیکی پیدا کند که نزدیکی راحت و بدون مشکل انجام شود. به همین دلیل غالبا توصیه می شود، اولین رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی با برش اپی زیاتومی ، ۴-۶ هفته بعد از زایمان شروع شود.

مدت منع رابطه جنسی پس از بارداری

تا توقف کامل خون ریزی بعد از زایمان رابطه جنسی نباشد و علت آن هم این است که باید محل چسبندگی جفت ترمیم پیدا کند. جفت از دیواره کنده شده و خو‌ن‌ریزی‌های معمول بعد از زایمان، از همین محل است. تا این زخم ترمیم پیدا نکرده، بهتر است رابطه‌ زناشویی بعد از زایمان نداشته باشند. این زمان حدود ۳ هفته طول می‌کشد.

رابطه جنسی در دوران بارداری

به موازات پیشرفت دوران بارداری به صورت طبیعی ، داشتن مقاربت جنسی هر زمان که لازم باشد بدون مانع است. اما تمایل به این عمل در دوران بارداری دچار تغییر می شود. ابتدا به دلیل نوسانات هورمونی ، خستگی یا تهوع ، باعث کاهش این تمایل شود. در طول سه ماه دوم به دلیل افزایش جریان خون در اندام تناسلی و سینه ها ممکن است تمایل شما برای مقاربت را افزایش دهد. و مجددا در سه ماه سوم به دلیل افزایش وزن ، درد کمر و سایر علائم بار دیگر احساس شما را نسبت به مقاربت کاهش می دهد.
اگر چه مقاربت در این دوران بی خطر است، اما بعضی وقتها بدلایلی چند که در ادامه ذکر می شود بهتر است با احتیاط بیشتری عمل کنیم. بنا به تشخیص متخصص، شما باید از آمیزش اجتناب کنید، زمانی که
احتمال زایمان زودرس در شما زیاد است.
شما خونریزی بدون دلیل مهبلی دارید.
ترشح ماده آمونیوتیک دارید.
گردن رحم قبل از موعد باز شود
جفت به صورت کامل یا جزئی بخشی از دهانه گردن رحم را پوشانده است.

نکته مهم : به یاد داشته باشید که در دوران بارداری و یا پس از از زایمان برای انجام روابط جنسی سالم میتوانید با مراجعه به پزشک متخصص زنان و مامایی و گرفتن مشاوره از آنها این دوران را بخوبی پشت سر بگذارید.

نظرات