شرایط و سایت ثبت نام پیاده روی اربعین ۹۶ در سامانه سماح

0

آغاز ثبت نام زائرین برای پیاده روی اربعین : ستاد مرکزی اربعین حسینی با صدور اطلاعیه‌ای درباره ثبت‌نام زائرین اربعین توضیحاتی ارائه داد.

پیاده روی اربعین

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

۱- ثبت‌نام از زائرین اربعین از ساعت ۱۰ روز چهارشنبه اول شهریورماه برابر یکم ذی‌الحجه سال ۱۴۳۸ همزمان با سالروز ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir آغاز شد.

۲- کلیه متقاضیان زیارت اربعین می‌توانند با مراجعه مستقیم به سامانه مذکور و یا از طریق هر یک از دفاتر زیارتی فعال که اعلام آمادگی خود را در سامانه جامع کارگزاران اعلام نکرده‌اند، نسبت به ثبت نام در سامانه سماح اقدام کنند.

۳- با توجه به محدودیت‌هایی که سفارت عراق در صدور روادید اربعین دارد، توصیه می‌شود زائرین عزیز جهت تسریع در صدور روادید حتی الامکان به صورت گروهی ثبت نام کنند.

۴- در هنگام ثبت‌نام در سامانه اولین نفر در هر گروه به عنوان سرگروه در سامانه تعریف می‌شود و کلیه موارد و نکات مهم در طول عملیات از طریق پیامک برای این فرد ارسال خواهد شد؛ لذا شایسته است سرگروه فردی متعهد، فعال و مسئولیت پذیر باشد. همچین افرادی که به صورت یک‌نفره در سامانه ثبت نام می‌کنند خودشان به عنوان سرگروه در سامانه ثبت می‌شوند.

۵- تکمیل مراحل کامل ثبت‌نام در سامانه تا دریافت کد رهگیری از سامانه ضروری است، لذا در صورت ناتمام ماندن ثبت‌نام و عدم دریافت کد رهگیری، ثبت‌نام انجام شده، لغو می‌شود و متقاضی باید مجدداً فرایند ثبت نام را تکرار کنند.

امکان چاپ کد رهگیری در سامانه فراهم است لیکن برای اطمینان از ثبت نام متقاضیان کد رهگیری به تلفن همراه سرگروه نیز پیامک می‌شود لذا سرگروه‌ها باید در ثبت شماره تلفن همراه خود در سامانه دقت کنند و برای دریافت کد رهگیری، نباید دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را بر روی تلفن همراه خود مسدود کرده باشند.

۶- چنانچه سرگروهی کد پیگیری خود را فراموش کند می‌تواند با مراجعه به سامانه و وارد کردن کدملی و شماره شناسنامه و کلیک بر روی دکمه «دریافت کد پیگیری» مجدداً بر روی تلفن همراه ثبت شده در سامانه کد پیگیری را دریافت کند.

۷- تا اطلاع ثانوی مسئولیت تهیه وسیله نقلیه (اعم از شخصی یا عمومی) برای اعزام به مرز و یا تهیه بلیط هواپیما برای آن دسته از متقاضیانی که قصد عزیمت به صورت هوایی دارند برعهده شخص زائر است.

۸- بازگشت هزینه ثبت‌نام زائرین منصرف پس از کسر خسارت مربوطه (بسته به مرحله‌ای که زائر اعلام انصراف می‌کند) از طریق حساب ویژه بانک ملی و با ارائه کارت شناسایی ملی امکانپذیر است.

۹- در سال جاری همانند سال گذشته طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور بیمه زائرین اربعین اجباری بوده و هزینه آن همزمان با ثبت نام از زائرین دریافت می‌شود.

۱۰-در سال جاری شرکت بیمه ایران به عنوان شرکت بیمه گر مسئولیت بیمه زائرین اربعین را برعهده دارد.

۱۱- هزینه بیمه زائرین اربعین با رایزنی‌هایی که با شرکت بیمه گر صورت پذیرفت نه تنها افزایش نیافته و برابر نرخ سال گذشته یعنی ۱۸۸ هزار تعیین شده است بلکه بعضاً سقف تعهدات شرکت بیمه گر افزایش نیز یافته است به گونه‌ای که در بخش هزینه‌های درمانی تا صد در صد افزایش پرداخت غرامت از سوی شرکت بیمه گر توافق شده است.

۱۲- محدوده جغرافیایی که زائرین اربعین زیر پوشش بیمه هستند از فاصله ۲۰ کیلومتر مانده به مرز عراق و داخل خاک عراق در شهرهای زیارتی می‌باشد لذا دقت شود که چنانچه خدای ناکرده زائری در فاصله عزیمت از شهر مبداء در ایران تا مرز در رفت و یا برگشت دچار سانحه‌ای شود باید از بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه و یا برای درمان از بیمه تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و… و. استفاده کنند.

۱۳-دقت شود که بیمه زائرین اربعین صرفاً شامل مسیرهای راهپیمایی و شهرهای زیارتی است و سایر شهرهای کشور عراق را شامل نمی‌شود.

۱۴- در سالجاری نیز پرداخت هزینه ارزی روادید زائرین به صورت ریالی و از طریق سامانه و برابر نرخ روزانه مصوب بانک مرکزی انجام می‌شود.

۱۵- همانگونه که مطلع هستید کمیته اعزام علاوه بر اخذ روادید متقاضیان زیارت اربعین بحث ساماندهی اعزام زائرین را نیز از طریق کسب اطلاعاتی که از زائرین دریافت می‌کنند انجام می‌دهد بدین صورت که با دریافت تاریخ رفت و برگشت زائرین و همچنین نحوه عزیمت ایشان به مرز و ارائه این اطلاعات به ستادهای اربعین استانی مدیران استانی را کمک می‌کنند که برای تسهیل در اعزام زائرین برنامه‌ریزی کنند.

۱۶- تقسیم بندی خروج زائرین هر استان از هر مرز و همچنین استان‌هایی در آنها کنسولگری موقت راه‌اندازی خواهند شد توسط ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور مشخص می‌شوند و سازمان نیز خود را ملزم به رعایت این مصوبات می‌داند.

۱۷- با توجه به اینکه کلیه هزینه‌های مربوطه صرفاً از طریق درگاه اینترنتی قابل پرداخت خواهد بود دریافت هرگونه وجه چه به صورت دستگاه کارت خوان و چه به صورت نقدی تحت هر عنوانی ممنوع بوده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

۱۸- ثبت نام در سامانه سماح برای عموم مردم آزاد و رایگان است لیکن چنانچه ثبت نام زائر در سامانه توسط دفتر زیارتی انجام پذیرد زائر موظف به پرداخت مبلغ حق الزحمه ثبت نام به مبلغ ۲۱ هزار ۸۰۰ ریال خواهد بود لیکن این وجه هم به صورت متمرکز و از درگاه اینترنتی قابل پرداخت است

نظرات