وظیفه کلیه ها در بدن چیست؟ + غذاهای مفید و مضر برای کلیه

0

وظیفه کلیه ها در بدن چیست؟ + غذاهای مفید و مضر برای کلیه

کلیه و درمان کلیه درد را جدی بگیرید . ما در مجله اینترنتی حرف تازه به شما روشهای خانگی و روزمره مراقبت از کلیه را به شما عزیزان آموزش میدهیم با ما همراه باشید:

کلیه یکی از اندام‌های درونی بدن انسان و برخی دیگر از جانداران است. کلیه یکی از مهمترین اعضای دستگاه گوارش که به شکل لوبیا هستند و در بدن انسان نزدیک لگن خاصره ، در طرفین ستون فقرات جا دارند. کلیه یکی از اندام‌های درونی بدن انسان است که وجود آن برای سلامت بدن ضروری است.

کلیه

وظیفه کلیه ها چیست؟

کلیه ها مواد زاید تجمع یافته در خون را دفع می کنند، میزان مایعات و موادمعدنی بدن را تنظیم می کنند، فشارخون را متعادل می نمایند، میزان کلسیم بدن را متعادل نگه می دارند و محرک تولید گلبول های قرمز هستند. کلیه‌ها مهم‌ترین وظیفه خود را با تصفیه پلاسما و برداشت مواد از فیلتر، بسته به نیازهای بدن انجام می‌دهند. کلیه‌های با دفع مواد ناخواسته به توسط ادرار بدن را تمیز کرده و مواد مورد نیاز را به خون بازمی‌گردانند. یک رژیم غذایی سالم می تواند سلامت کلیه های شما را بالا برده و عملکرد مطلوب آنها را حفظ نماید.

عملکرد کلیه ها

خون از طریق سرخرگ از قلب به کلیه وارد می‌شود.
خون با گذشتن از میلیون‌ها صافی کوچک (گلومرول‌ها)، تمیز می‌شود.
مواد دفعی از طریق میزنای (حالب) عبور کرده و به عنوان ادرار در مثانه جمع می‌گردد.
خون تصفیه شده از طریق سیاهرگ‌ها به جریان خون بر می‌گردد.
هنگامی که مثانه پر از ادرار می‌شود از طریق پیشابراه (میزراه) ادرار از بدن خارج می‌شود.

کلیه‌ها هر ۲۴ ساعت جمعاً حدود ۲۰۰ لیتر از مایعات بدن را تصفیه و به جریان خون بازمی‌گردانند. حدود ۲ لیتر مایع به صورت ادرار از بدن دفع می‌شود در حالی که باقی‌مانده یعنی حدود ۹۸ لیتر به بدن بازمی‌گردد. ادرار دفع شده تقریباً ظرف مدت ۱ تا ۸ ساعت در مثانه ذخیره شده‌است

بهداشت کلیه

سالانه افراد بی‌شماری در سراسر جهان به بیماری حاد کلیه مبتلا می‌شوند. اما هنوز اکثر مردم چیزی دربارهٔ این بیماری – که تا زمانی که خیلی پیشرفته می‌شود و خودش را نشان می‌دهد – نمی‌دانند. همانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی نیز یکی از مشکلات خاموشی سلامتی است که هیچ علائم یا نشانه‌ای در مراحل اولیه از خود بروز نمی‌دهد. نارسایی کلیوی تا حدودی خفته است زیرا فردی که دچار اوره یا فشار خود بالا است امکان ابتلا به بیماری کلیوی را دارد، شاید به ظاهر مشکلی در کار نباشد اما اگر در تغذیه یا روند درمان کم‌کاری شود امکان ابتلا به نارسایی کلیوی شدت می‌یابد.

علت کلیه درد چیست؟

درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا آسیب رسیدن به آن ایجاد می شود. اگر پشت یا پهلوی شما آسیب ببیند، مثل برخورد ضربه، ممکن است فکر کنید که کلیه هایتان درد می کنند. اما اغلب اوقات اینطور نیست و کلیه هایتان مشکلی ندارند.
کلیه ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر درست پایین دنده ها واقع شده اند. حال چگونه بفهمیم که درد این قسمت واقعاً مربوط به کلیه هاست یا خیر؟
راه قطعی برای این کار وجود ندارد، اما با شناخت برخی علائم و انجام برخی آزمایش ها می توان فهمید که این درد مربوط به کلیه هاست یا نه.
وجود درد شدید در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه خصوصاً اگر همراه با تب و مشکلات ادراری باشد، می تواند نشان دهنده درد واقعی کلیه ها باشد.
این درد می تواند در اثر عفونت کلیه ها ایجاد گردد.

تذکر مهم : در دردهای بسیار شدید کلیه از خود درمانی خودداری کرده و به پزشک مراجعه فرمایید کلیه یکی از اعضای حساس و حیاتی بدن میباشد.

غذاهای مفید برای درد کلیه

مصرف مايعات

هدف از اين توصيه افزايش حجم ادرار بيشتر از دو ليتر در روز است كه در اين صورت فرد بايد روزانه حداقل دو ليتر آب در دفعات مكرر بنوشد. همچنين توصيه مي‌شود، هنگام خوابيدن و بيدار شدن طي شب نيز آب نوشيده شود تا دفع ادرار تسهيل شود. آب بايد نوشيدني اصلي باشد و شامل نيمي از حجم مايعات شود. در اين صورت ادرار بايد رنگي خيلي روشن يا بدون رنگ داشته باشد. البته در زمان انجام فعاليتهاي شديد ورزشي و همچنين هواي گرم و مرطوب بايد مقدار مصرف آب به ۳ ليتر افزايش يابد.

کلیه

ماهی

خوردن ۱۰۰ گرم ماهی روغنی پخته یا کباب شده دوبار در هفته می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند. ماهی های روغنی مثل ساردین، ماهی تون، سالمون و … سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ می باشند. اسیدهای چرب امگا۳ اسیدهای چرب غیر اشباعی هستند که می توانند عملکرد کلیه ها را بهبود ببخشند و میزان التهاب را در بدن کاهش دهند. اگر ماهی دوست ندارید سعی کنید به غذای روزانه خود روغن کانولا، گردو و یا سویا اضافه کنید زیرا آنها هم حاوی مقادیر مناسب اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

سیر

افزودن سیر به وعده غذایی می تواند برای کلیه ها مفید واقع شود. سیر خواص ضد التهابی دارد که می تواند به کلیه های ملتهب یا تحریک شده شما آرامش بخشد. اگر از عفونت های راجعه کلیه رنج می برید، مصرف این گیاه مفید خواهد بود، چون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در بدن شما عمل می کند.

فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی پتاسیم اندکی است و منبعی غنی از ویتامین C.، A. و B۶ می‌باشد. علاوه بر این ویتامین‌ها، ضمنا اسید فولیک و فیبر فراوانی نیز دارد. فلفل قرمز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان لیکوپن، از ابتلا به بیماری‌های کلیوی و برخی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

کلیه

روغن زیتون

روغن زیتون مانند ماهی، سرشار از مواد مغذی و چربی‌های اشباع نشده است. همچنین این روغن اساس «رژیم غذایی مدیترانه‌ای» است. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی که از این نوع رژیم غذایی تبعیت می‌کنند، زودتر سلامت خود را باز می‌یابند. مواد موجود در روغن زیتون موجب سلامت ماندن کلیه‌ها می‌شوند.

میوه ها و سبزیجات

اگر میخواهید سلامتی کلیه های خود را بالا ببرید سعی کنید میزان میوه و سبزی را که مصرف می کنید افزایش دهید. اکثر میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و موادمعدنی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، شما را از آسیب های کلیوی ناشی از عفونت ها، سموم ها، ویروس ها و بیماری ها محافظت کنند، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند و از التهاب کلیه ها ممانعت بعمل آورند. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان شامل تمشک، فلفل دلمه ای، گریپ فورت، اسفناج، کلم برگ، توت فرنگی، پرتقال و گوجه فرنگی است.
از بهترین میوهای مفید برای کلیه ها میتوان هندوانه , لیمو , سیب , انگور قرمز را نام برد.

غذاها مضر برای کلیه

لبنیات

کلیه‌ها برای اینکه سالم بمانند باید بین مقدار کلسیم و فسفر توازن ایجاد کرده و از ازدیاد این نوع مواد معدنی جلوگیری کنند. همچنین کلیه‌های بیمار به راحتی نمی‌توانند مقدار اضافی کلسیم یا فسفر را کاملا از بدن خارج کنند. از طرف دیگر، کلیـه برای پاکسازی فسفر اضافی بدن، به جای دفع آن‌ها از بدن، از کلسیم موجود در مغز استخوان استفاده کرده و بدین ترتیب سعی می‌کند بین این دو ماده معدنی توازن ایجاد نموده و فسفر زیاد موجود در محصولات لبنی را کنترل کند. بنابراین، مصرف زیاد لبنیات برای بیماران کلیوی زیاد ایمن نیست و لازم است مقدار مصرف لبنیات در این بیماران توسط متخصص تغذیه تعیین شود.

کلیه

کافئین

اکثر مردم دنیا هر روز از کافئین به عنوان یک خوراکی اصلی در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند. متاسفانه کافئین به راحتی موجب وابستگی می‌شود؛ به ویژه که بیشتر مردم از آن برای رفع خستگی و به دست آوردن هوشیاری در صبح استفاده می‌کنند. اما از آنجا که کافئین به شدت سیستم اعصاب مرکزی را تحریک می‌کند، تاثیر بسیار بدی روی کلیه‌ها و عملکرد آن‌ها می‌گذارد. بیشتر کسانی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند، معمولا برای مدتی کافئین فراوان مصرف کرده اند. مصرف زیاد و طولانی مدت کافئین باعث افزایش میزان استخراج کلسیم از مغز استخوان شده و در نتیجه منجر به تولید سنگ کلیـه می‌شود.

مصرف زیاد مسکن ها

عوارض جانبی مسکن ها معمولا کلیـه ها را نشانه می گیرد. در این زمینه، یکی از بدترین نوع مسکن ها گروه ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن هستند.

غذاهای کنسروی

اما نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، ماده شیمیایی که از آن برای تولید جداره داخل قوطی کنسرو استفاده می شود می تواند به کلیـه آسیب برساند و خطر بروز بیماری قلبی عروقی را نیز افزایش دهد.

نوشابه های گازدار

نوشابه های گازدار مجموعه ای از مواد مضر را یکجا دارند. این نوشیدنی های ناسالم حتی نوع ورزشی آنها، حاوی مقادیر زیادی کافئین و شکر هستند که باعث ایجاد اعتیاد در مصرف کننده ها می شوند. در ضمن شکر علاوه بر ایجاد اعتیاد، هیچ ارزش غذایی و کالری مفیدی ندارد.
نوشابه های گازدار پس از مصرف، توسط استخوان ها جذب شده و در بافت های استخوان، مقادیر زیادی اسید فسفریک باقی می گذارد. صرف نظر از شیرین کننده هایی که هر روز در نوشیدنی های خود استفاده می کنید، مصرف طولانی مدت نوشابه های گازدار باعث بروز بیماری های کلیوی مزمن خواهد شد. بهترین نوشیدنی برای بدن آب می باشد؛ در ضمن برای دلچسب تر شدن طعم آن، سعی کنید چند قطره لیموترش در آن بریزید.

کلیه

نمک

مصرف زیاد نمک برای کلیـه ها بسیار مضر است، زیرا زمان زیادی لازم است تا سطح نمک بدن به حد نرمال خود برسد.
همچنین بدن در اینگونه مواقع با ایجاد احساس تشنگی زیاد، شما را وادار به نوشیدن مقدار زیادی آب می کند. به محض مصرف آب زیاد، حجم خون بالا رفته و در نتیجه سیستم گردش خون را به زحمت می اندازد.
از طرف دیگر، نمک دشمن کلسیم موجود در استخوان ها نیز می باشد. هر چقدر نمک موجود در خون افزایش یابد، میزان کلسیم موجود در اوره نیز افزایش خواهد یافت؛ در نتیجه، روند پیری در انسان سرعت می یابد.

درمان خانگی کلیه

آب درمانی

مقدار زیادی آب بنوشید تا از درد کلیه خلاص شوید. نوشیدن آب به مقدار کافی نه تنها از تشکیل سنگ کلیـه پیشگیری می‌کند بلکه سبب دفع سنگ‌های تشکیل شده در کلیـه از طریق مجرای ادرار نیز می‌شود.

زنجبیل

زنجبیل معجزه‌ی داروهای گیاهی است و کاربردهای متنوعی دارد. زنجبیل درمانی موثر برای عفونت و درد کلیه است.

آب لیمو

لیمو، یکی از میوه‌های خانواده‌ی مرکبات، حاوی اسید استیک است، که می‌تواند سنگ کلیـه را از بین برده و حل کند. لیمو می‌تواند با از بین بردن سنگ و خارج کردن سموم، کلیـه را تمیز کند. شما باید به جای نوشیدنی‌های حاوی طعم لیمو، لیموی تازه را استفاده کنید.

کلیه

چای تخم هندوانه

ادرار آور مؤثری است و برای تحریک کلیه‌ها به دفع ادرار بسیار مناسب است. در واقع اگر کلیه‌ها کم کار باشند، دانه‌ی هندوانه می‌تواند کلیه‌ها را تحریک کند. به این منظور یک قاشق غذاخوری دانه‌ی هنداونه (آسیاب شده) را در دو فنجان آب جوش بریزید. محلول را صاف کنید و بگذارید سرد شود. از این چای سه بار در روز بنوشید.

سرکه سیب

عسل و سرکه سیب برای عفونت کلیـه‌ جادو می‌کنند. سرکه سیب حاوی اسید مالیک است که دارای خاصیت آنتی‌باکتریایی بوده و به درمان عفونت کلیـه کمک می‌کند. ۲ قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کرده و روزانه مصرف کنید.

کلیه

 

نظرات