مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی

0

خوراکیهای مفید برای تقویت بینایی

چشم یکی از ظریف‏ترین و حساس‌ترین اعضای بدن است. خوراکیها و مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی وجود دارد که ما در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد. چشم یک عضو حساس در بدن است. گیاهان به خودی خود نمی‌توانند در درمان چشم مفید باشند، اما می‌توانند حالت باعث تقویت چشم شوند.
مشکلات چشمی و دیگر بیماری‌های مربوط به بینایی دلایل زیادی دارند از جمله عوامل ژنتیکی و غیره. اما باز هم می‌توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی به سلامت چشم‌ها کمک کرد.

تقویت چشم

راه‌های زیادی برای تقویت طبیعی بینایی به غیر از داروهای شیمیایی وجود دارند، برخی از مواد خوراکی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد که در تقویت نور چشم موثر هستند.

اختلالات بینایی

کاهش قابلیت بینایی تا جایی است که دیگر عینک یا لنز نتوانند اصلاحش کنند. مشکلات شایع مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا همگی با اختلالات بینایی زودرس در ارتباط هستند.

آشنایی با مواد غذایی مفید برای تقویت چشم

به طور کلی شما باید مقادیر زیادی سبزیجات سبز و پر برگ و هفته ای دو بار ماهی مصرف کنید تا چشمی سالم داشته باشید اما در کنار این نکته با برخی از مواد غذایی مفید برای چشم آشنا شوید.

تقویت چشم

تغذیه مفید برای بینایی

ویتامین A

ویتامین A مانع شب کوری می شود. کمبود ویتامین که سبب شب کوری شده باشد، در صورت عدم درمان می تواند سبب گزروفتالمی ( خشکی چشم )، زخم های قرنیه و تورم پلک ها شود. ویتامین A آنتی اکسیدانی است که در مواد غذایی حیوانی مثل شیر و لبنیات، جگر ، تخم مرغ ، کره و مواد غذایی گیاهی حاوی کاروتنوئیدها وجود دارد.

سیر

سیر به عطر و طعم غذا بسیار کمک می‌کند و به همین منظور در بسیاری از غذاها می‌تواناز آن استفاده کرد. مطالعات نشان داده است که سیر فواید بسیاری در سلامتی فرد دارد و باعث افزایش گردش خون می‌شود، همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و برای بینایی نیز موثر است.
سیر سرشار از سولفور و مواد غذای دیگری است که به تولید آنتی اکسیدانی که می‌تواند به حفاظت لنز چشم کمک کند، کمک می‌کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون غنی از ویتامینA و D و اسیدهای چرب امگا ۳ است که این ترکیبات باعث تقویت بینایی می ‌شود.

بروکلی

بروکلی سرشار از مواد مغذی آنتی اکسیدان است که از چشم‌ها در برابر آسیب‌های سلولی محافطت می‌کند. همچنین سرشار از ویتامین ب۲ است که باعث انطباق تغییرات نوری در چشم‌ها می‌شود. بروکلی پخته شده این ویتامین ها را از دست می دهد، بنابراین بهتر است آن را بخارپز و یا خام مصرف کنید. استفاده از بروکلی با آبلیمو، روغن زیتون بهترین نوع مصرف آن است.

تقویت چشم

ویتامین C

ویتامین C جلوی آسیب‌های رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و از سلول‌ها محافظت می‌کند. برای همین هم می‌تواند از بروز مشکلات چشمی پیشگیری کند. این ویتامین به میزان زیاد در خود عدسی چشم وجود دارد و از فشار داخلی چشم افرادی که از بیماری کوری تدریجی رنج می‌برند می‌کاهد.
مرکبات، هندوانه، خربزه، میوه‌های ریز، توت‌ها، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای، کیوی و سیب‌زمینی جزو منابع غذایی ویتامین C محسوب می‌شوند.

سویا

سویا دارای چربی کمی است اما میزان پروتیین آن زیاد است و حاوی اسیدهای چرب و دیگر مواد مغذی است که بسیاربرای چشم مفید است.

آجیل‌ها

بادام، گردو، پسته، فندق و… همگی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند. البته نه به اندازه ماهی اما نسبت به سایر مواد غذایی، امگا ۳ بیشتری دارند.

تقویت چشم

ذرت

این ماده شیرین کوچک سرشار از لوتئین و زیگزانتین است. این‌ها دو ماده غذایی‌اند که از چشم دربرابر آسیب اشعه‌های مضر خورشید، دود سیگار و آلودگی هوا محافظت می‌کند. از ذرت به صورت تازه، منجمد و کنسرو شده استفاده کنید.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین ای و غنی از آنتی اکسیدان است. تخم آفتابگردان می‌تواند سرعت ابتلا به آب مروارید و پیر چشمی را کاهش دهد. از دیگر مواد غذایی دارای ویتامین “ای” می توان از گردو، اسفناج، گل‌رنگ و روغن زیتون نام برد.

نظرات