بهترین تغذیه دوران بارداری برای داشتن نوزاد زیبا و سالم

0

بهترین تغذیه دوران بارداری برای داشتن نوزاد زیبا و سالم

تغذیه دوران بارداری : به لحاظ اينكه كليه مواد غذايي كه براي رشد جنين در حال تشكيل نياز است به جنين برسد و ديگر اينكه مواد مضر وارد بدن جنين نشود به خصوص در سه ماهه اول بارداري كه دوره رشد و نمو جنين است و اعضاي مختلف بدن او در حال تشكيل است.

توصیه می کند روزانه ۶ تا ۱۱ وعده غذایی نان و غلات، ۲ تا ۴ وعده میوه، ۴ وعده یا بیشتر سبزیجات، ۴ وعده محصولات لبنی و ۳ وعده محصولات پروتئینی (گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ یا آجیل) مصرف کنید. مصرف چربی ها و شیرینی را نیز کم کنید.

تغذیه خوب در دوران بارداری برای رشد و تکامل جنین بسیار مهم است. تغذیه دوران بارداری باید روزانه ۳۰۰ کالری بیشتر از مقدار کالری قبل از بارداری مصرف کنید.

اگرچه حالت تهوع و استفراغ در چند ماه اول بارداری سخت است اما سعی کنید رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و ویتامین های مورد نیاز قبل از زایمان را حتما مصرف کنید.

تغذیه دوران بارداری

مواد غذایی مورد نیاز دوران بارداری

فیبر

مواد غذایی حاوی فیبر زیاد و غنی شده مانند غلات کامل، لوبیا، ماکارونی، برنج، میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. اگرجه بهتر است فیبر مورد نیاز خود را از مواد غذایی تامین کنید اما می توانید از قرص های مکمل فیبر نیز کمک بگیرید. مصرف هر گونه مکملی باید زیر نظر دکتر متخصص باشد. اگر از مکمل فیبر استفاده می کنید مقدار آن را کم کم اضافه کنید. این کار باعث جلوگیری از نفخ و گرفتگی عضلات شکم می شود. همچنین زمانی که فیبر مصرفی را زیاد می کنید باید بیشتر از قبل مایعات بنوشید.

مطمئن شوید ویتامین ها و مواد معدنی به مقدار کافی در تغذیه دوران بارداری شما وجود دارد. دکتر متخصص می تواند برای اطمینان از مصرف ویتامین و فیبر به میزان لازم برای شما مکمل های آن ها را تجویز کند.

کلسیم

برای اطمینان از اینکه در تغذیه دوران بارداری خود روزانه ۱۰۰۰-۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف می کنید باید در طول روز حداقل چهار وعده محصولات لبنی و سرشار از کلسیم در رژیم خود قرار دهید.

آهن

در تغذیه دوران بارداری باید روزانه ۲۷ میلی گرم آهن مصرف کنید به همین دلیل سعی کنید روزانه سه وعده غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت کم چربی، اسفناج، لوبیا و غلات صبحانه میل کنید.

ید

در دوران بارداری بدن مادر به ۲۲۰ میکروگرم ید در روز برای رشد مغز و سیستم عصبی کودک نیاز دارد. در تغذیه دوران بارداری از انواع محصولات لبنی (شیر، پنیر، ماست) و همچنین سیب زمینی پخته شده و مقدار محدود (۸ تا ۱۲ اوز) غذاهای دریایی مانند ماهی سالمون و میگو مصرف کنید.

ویتامین C

هر روز یک منبع خوب ویتامین C مانند پرتقال، گریپ فروت، توت فرنگی، عسل، پاپایا، کلم بروکلی، گل کلم، فلفل سبز و گوجه فرنگی انتهاب کنید. در تغذیه دوران بارداری زنان باردار روزانه به ۸۰ تا ۸۵ میلی گرم ویتامین C نیاز دارند.

فولات

حداقل یک منبع سرشار از فولات مانند سبزیجات، گوشت گوساله و حبوبات (لوبیا، لوبیای سیاه، لوبیا چشم بلبلی و نخود) برای مصرف روزانه خود انتخاب کنید. در تغذیه دوران بارداری زنان باردار در طول روز حداقل ۰٫۶۴ میلی گرم فولات برای جلوگیری از نقص لوله عصبی یا اسپینا بیفیدا نیاز دارند. مکمل های فولیک اسید نیز می توانند در دوران بارداری مفید باشند.

ویتامین A

در تغذیه دوران بارداری هر روز از یک منبع ویتامین A مانند هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، اسفناج، چغندر قند و زردآلو مصرف کنید.

امگا۳‌

این اسیدهای چرب برای رشد مغز و سیستم عصبی مرکزی حیاتی هستند و می‌توانند خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. بهترین منابع: ماهی سالمون، ماهی کولی، بذرکتان، روغن بذرکتان و گردو.

کولین

این ترکیب شبه ویتامین B نقش مهمی در رشد مغز جنین داشته و از بروز نقص‌های مربوط به نخاع جلوگیری می‌کند. بهترین منابع: گوشت قرمز (به استثنای جگر که زنان باردار نبایند بخورند)، جگر مرغ، تخم‌مرغ، دانه سویا و گیاهک گندم.

تغذیه نه ماهه دوران بارداری

ماه اول: ماه آغاز فعالیت قلب

روزی ۲عدد خرما(گرم و خشک)،جمعه ها انار (سرد و تر)

انارخون ساز وزیبا کننده جنین و خرما نیز قند طبیعی داردکه سوخت مغز است وبه تعبیر پیامبر درخانه ای که خرما نباشد اهل آن گرسنه اند. خرما سوخت طبیعی مغزاست پس مواد مورد نیاز بدن را تأمین میکند.

اگر در فصلی بودیم که انارنبود غذاهای خون سازدیگر بایداستفاده شود مانندلبنیات درشب مثل شیرباخرما وپنیرباگردو،نخود،انجیر، ومغزها بصورت خام ،باقلا(سرد و تر)که باید با گردویاخرما استفاده کرد و سبزی مصرف شود تا هم خون تازه برویاند و هم ازیبوست پیشگیری نماید.غذاهای فیبردار از یبوست پیشگیری می نماید دفع مناسب ازارکان سلامتی است.

تغذیه دوران بارداری

ماه دوم: چهره

روزی ۲عددبادام(گرم و تر)

بادام منبع کلسیم است وبهتراست پودر شده و باشربت عسل معجون شود و میل شود میزان کلسیم سازی آن که مغز استخوان را پر میکند و مغز استخوان خون تازه تولید میکندبالا می باشد.

تغذیه دوران بارداری

ماه سوم:ماه تارهای صوتی واعضاء حسی

گندم(گرم و تر)،شیر(سرد و تر)،گوشت نر(گرم و تر)،سیب(گرم وخشگ)

گندم ویتامین ای دارد و بصورت جوانه یاحلیم(گوشت باگندم پخته میشود)استفاده میشود ویتامین ای در زیبائی مؤثر است .گوشت در صورتیکه نر باشد وکباب هم بشود بالاترین خون سازی و ویتامین ب را دارد.سیب درختی وغذاهای گرم سبب بالارفتن حرارت معده ودرنتیجه هضم غذا و از طرفی کاهش تهوع ناشی ازویارو…میشوند.شیر در صورتیکه شبها با عسل یا خرما استفاده شود متعادل میگردد و کلسیم سازاست

شام گوشت یا شیر و صبحانه کره محلی ، جگر، عسل ، تخم مرغ غذاهای صرفاحاوی ویتامین ب ۱۲ می باشند.

تغذیه دوران بارداری

ماه چهارم: رویش مو

سیب درختی شیرین،انار،عسل ،هرروز۲عددانجیر(گرم وخشگ)،همه ناشتا

انجیر(والتین والزیتون)کلسیم بالادارد،درنتیجه خون سازاست دانشمندان تأکیدبرمصرف انجیرهمراه بایک قاشق روغن زیتون بعلت نرم شدن رگهادارند.باضافه اینکه راحترین ودردست ترین موادطبیعی قندی بعدازخرماوعسل است.۱۸۶میلی گرم کلسیم در۱۰۰گرم دارد وگرم کننده معده است.

تغذیه دوران بارداری

ماه پنجم: حرکت

هرروزصبح خرما و هرروزصبح یک تخم مرغ صبح ناشتا

تخم مرغ بالاترین ویتامین ب را دارد و داروی اعصاب محسوب میشود ب۱۲دارد

ماه ششم: عضلات،نیرومندشدن،رویش ابروها و بینی

پس ازصرف صبحانه انجیر و زیتون

زیتون اعصاب راتقویت میکند و برای ماه آینده که ماه آغاز فعالیت اعصاب است ضروری است.

ماه هفتم: اعصاب

هر روز یک انار صبح ناشتا و هر روز نیز بادام استفاده شود

اگرفصل تابستان بودبه خوردن حربزه(گرم وتر)تأکیدشده درفرهنگ بارداری دراسلام- همچنین به خوردن به دراین ماه تأکیدشده ودراحادیث است که کودک رازیبامیکندهمچنین که کدومسمائی وحلوائی کودک راخوش خلق میکنداینهادراین ماه بایداستفاده شوددرصورت فصلش تادرماه اتی که ماه زیبائی نوزاد وجنین است بدن مادرکمبودنداشته باشد.

ماه هشتم: زیبائی

عسل – سرکه سیب هفته ای یک مرتبه- انارشیرین صبح

عسل ۹ویتامین داردودرزیبائی جنین وبدن مادروصاف شدن پوست بخصوص صورت وکاهش اضافه وزن فیزیولوژیک مؤثراست

سرکه گرم است وحرارت بدن رابالامییرد ومقوم اعصاب است.

باتوجه به عدم اطمینان به سرکه های موجود دربازارچون ممکن حاوی موادشیمیائی باشند لیموترش تازه شایدجهت تصفیه خون جایگزین مناسبی باشد اماسردوتراست که باید باشربت عسل نوشید.

تغذیه دوران بارداری

ماه نهم:تولد

کباب گوشت شتر برای افراد طبع سرد و تر،و کباب گوشت نر برای افرادسرد و خشک،کباب ماهی برای طبع دموی و گوشت شتر تا سردی و خشگی آنرا میزان نماید.

از مصرف چه موادغذایی اجتناب کنیم

کافئین

سال‌های زیادی است که گفته می‌شود مصرف مقدار زیاد کافئین در روز (چه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا) در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است و تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت، آن را تایید می‌کند. در این تحقیق مشخص شد، زنانی که ۲۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر در روز کافئین مصرف کردند (به اندازه ۲ فنجان یا بیشتر قهوه یا ۵ قوطی نوشابه) تا دو برابر بیشتر از زنانی که اصلاً کافئین مصرف ننمودند، دچار سقط‌ جنین شدند. خیلی خوب است که در این دوران از نوشیدنی‌های بدون کافئین استفاده کنید، به‌ویژه در سه ماهه اول بارداری که خطر سقط‌ جنین بیشتر است.

پنیر نرم

بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیستریا باشند، باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود. این پنیرهای نرم به این علت خطرناک هستند که مثل پنیرهای چدار و پارمزان با فراوری باکتری‌هایشان به طور طبیعی کشته نشده است و چون زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض بیماری‌های مربوط به مواد غذایی قرار دارند که اگر در سه ماهه اول بارداری اتفاق بیفتد ممکن است موجب سقط‌ جنین یا زایمان زودرس شود.

تغذیه دوران بارداری

گوشت

موقع خرید گوشت باید خیلی دقت کنید. محصولات فریز شده و منجمد ممکن است آلوده به لیستریا باشند. به همین دلیل، گوشت‌ها را در آب جوش انداخته و بجوشانید تا باکتری‌های آن کشته شود و موقع پخت حتماً انواع گوشت را کامل بپزید. این گوشت‌ها ممکن است آلوده به توکسوپلاسموز باشند که انگلی است که موجب یک نوع عفونت می‌شود و با اینکه نادر است اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود.

ماهی

احتمالاً می دانید که جیوه که در بسیاری از ماهی‌ها وجود دارد برای بچه خطرناک است. جیوه یک سم عصبی است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند. زمانیکه جیوه از آلودگی وارد آب دریا می‌شود، زنجیره غذایی خود را از گیاهان، به ماهی‌های کوچک و بعد به ماهی‌های بزرگ طی می‌کند و آنها را آلوده می‌سازد. ماهی‌هایی که بیشتری مقدار جیوه را دارند باید در لیست غذاهای ممنوعه شما قرار گیرند، ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی، خال‌مخالی. اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی‌تن هستید، بهتر است از ماهی‌تن‌های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود کنید. اشتباهی که بسیاری زنان باردار مرتکب می‌شوند این است که به کلی از خوردن ماهی خودداری می‌کنند. بعنوان مثال ماهی سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ به حساب می‌آید که در طول بارداری نیاز دارید. اما صرفنظر از نوع ماهی که می‌خورید، بهترین راهکار این است که از خوردن هر چیز خام و نپخته خودداری کنید.

تخم‌مرغ

هیچکس نمی‌گوید تخم‌مرغ که منبعی عالی از پروتئین و موادمغذی خوبی مثل کولین است، نخورید. اما تخم‌مرغ هم در معرض آلودگی به سالمونلا قرار دارد که برای زنان باردار نسبت به بقیه خطرناک‌تر است. بنابراین دقت کنید که نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید: فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از خوردن تخم‌مرغ عسلی خودداری کنید (بهتر است کاملاً آب‌پز شوند تا نیمرو) و همچنین چاشنی سالاد سزار اگر حاوی تخم‌مرغ خام باشد نیز برای شما مناسب نیست. یادتان نرود خمیر پخته‌نشده کیک و شیرینی را هم مزه نکنید!

الکل

توصیه‌ای که درمورد الکل داده می‌شود کاملاً مشخص است: در سال ۲۰۰۵ وزارت بهداشت امریکا بیانیه‌ای ارائه کرد که در آن از کلیه زنان باردار و آنهایی که می‌خواهند باردار شوند خواست که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نیز آن را تایید کرده و عنوان کرد که هیچ مقدار مصرف ایمن از الکل برای زنان باردار وجود ندارد. شاید پزشک خانوادگیتان بگوید مصرف یک مقدار کم هرازگاهی آن اشکالی نداشته باشد اما بد نیست بدانید که: الکل بلافاصله از جفت عبور می‌کند—یعنی وقتی شما می‌نوشید، فرزندتان هم می‌نوشد. زنانی که مداوم الکل مصرف می‌کنند، فرزندشان را در معرض اختلال جنین الکلی قرار می‌دهند که موجب ناتوانی‌های یادگیری متوسط تا شدید، ناهنجاری‌های فیزیکی و اختلالات مربوط به سیستم عصبی مرکزی بدن قرار می‌دهد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۷ انجام شد، مشخص گردید که بچه‌هایی که مادرشان در طول بارداری الکل مصرف کرده بود، بعدها در دوران کودکی دچار مشکلات رفتاری و اخلاقی می‌شوند.

عوارض مرتبط با رژیم غذایی در دوران بارداری

۱) حالت تهوع

سه ماه اول بارداری، حالت تهوع واستفراغ بخصوص درهنگام صبح شایع تر است . استفراغ و تهوع شدید اوایل بارداری با كمبود حاد انرژی و پروتئین همراه می شود . راهكارهای مناسب برای برطرف كردن آن به قرار زیراست : تازه بودن هوای اتاق ، جلوگیری از هر نوع بو ، خوردن غذاهای سرد، آهسته بلند شدن از رختخواب ، گذاشتن كمی بیسكویت خشك د ردهان قبل از بر خواستن از رختخواب ، مصرف نمودن شش وعده غذا بجای سه وعده ، پرهیز از غذاهای پر چربی و ادویه دار و نفاخ و غذاهای برطرف كننده تهوع؛ آب میوه ، نوشابه گاز دار ، دوغ ، لواشك ، آلو یا آلبالو ، نان خشك و آبلیمو هستند. شما باید دراین مدت از گرسنگی اجتناب كنید و از مصرف آشامیدنی ها با غذا و غذاهای سرخ كرده پرهیز كنید.

۲) ترش كردن یا سوزش معده

این حالت درماههای آخر پس از صرف غذا ایجاد می شود و راه حل آن افزایش تعداد وعده های غذا ، پوشیدن لباسهای گشاد و آهسته جویدن غذاست . زنان باردار درماههای آخرپس از صرف غذا نباید دراز بكشند.

۳) یبوست

مشكلات دفعی دراواخر دوره بارداری مشاهده می شود و بیشتر به علت كاهش فعالیت فیزیكی و بزرگ شدن رحم وجنین است . از این رو مصرف مایعات زیاد ، غذاهای غنی از فیبر مثل سبزیجات خام ، میوه های خام و نانها ی سبوس دار (سنگك و جو) و همچنین مصرف آلو ، انجیر و دیگر خشكبار خیس خورده مفید است. همچنین پیاده روی برای برطرف كردن این حالت مؤثر است.

بیماری هایی مانند بیماری قند دوران بارداری و فشار خون دوران بارداری امكان دارد بوجود آید كه باید تحت نظر پزشك و متخصص درمان شوند.

این مطلب تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شود و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

 

نظرات