تاثیر ماساژ پا در سلامت بدن

0

تاثیر ماساژ پا در سلامت بدن

پاها، پایین ترین عضو بدن مان هستند که همه شنیده ایم به آن قلب دوم بدن هم می گویند. سالم و سر حال ماندن پاها بر روی سلامت کل بدن تاثیر می گذارد و ما با استفاده از ماساژ پا و شست و شوی مرتب پاها می توانیم این سلامتی را به راحتی به خودمان هدیه کنیم. اما چقدر به سلامت شان اهمیت می دهیم؟ هر روز از آنها کار می کشیم و وزن بدن مان را به آنها تحمیل می کنیم، و در ازدحام مشغله هایی که داریم گاهی واقعا فراموش می کنیم که این عضو بسیار فعال هم نیاز به تیمار و رسیدگی دارد.
ماساژ پا
روی پا نقاطی وجود دارد که در واقع بازتاب اندام های داخلی بدنمان هستند و می توانیم با فشار دادن و ماساژ دادن آن قسمت ها همیشه تنی سالم داشته باشیم.
ماساژ هنری برای رسیدن به آرامش و شادابی میباشد که از عهد باستان تا به امروز همراه ما بوده است و نتایج خوب آن برای بدن ثابت شده است.با کمک ماساژ می توانید تمامی اعضای بدن را از گرفتگی ها و دردهای عضلانی نجات دهید و موجب آرامش و افزایش گردش خون در سراسر بدن شوید.

اصلی ترین نقاط روی پاها

هر دو پای چپ و راست به ۵ نقطه تقسیم می شوند که با چهار خط همانند تصویر زیر منطقه بندی می شود.

منطقه اول

این نقاط روی هر دو پا یکسان و مسئول اندام های متقارن مثل چشم ها هستند که هم در قسمت چپ بدن وجود دارند و هم در قسمت راست بدن.

ماساژ پا

منطقه دوم

در این منطقه نقاط پای چپ و راست کمی متفاوت هستند. منطقه بازتاب قلب روی پای چپ زمانی ماساژ داده می شود که احساس هیجان و استرس داشته باشید.

ماساژ پا

منطقه سوم

در این منطقه نیز هدف نقاطی که روی پای چپ و راست قرار گرفته اند متفاوت است.

ماساژ پا

منطقه چهارم

هدف و موقعیت نقاط قرار گرفته شده در این منطقه برای پای چپ و راست یکسان است.

ماساژ پا

منطقه پنجم

هدف و موقعیت نقاط قرار گرفته شده در آخرین منطقه نیز برای پای چپ و راست یکسان است.

ماساژ پا

خواص ماساژ پا :

افزایش گردش خون

گردش خون در پاها اغلب به واسطه کفش هایی تنگ و ناراحت کننده که بیشتر روز به پا دارید، دچار اختلال می شود. همچنین، عضلاتی که در پاهای شما قرار دارند به سختی ورزش می کنند که به گردش خون ضعیف منجر می شود. برای بهبود گردش خون در قسمت پایین تنه خود ماساژ یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود. یک ماساژ ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای پیش از این که به تختخواب بروید می تواند به طور قابل توجهی گردش خون در قسمت پایین تنه شما را افزایش دهد.

کمک به ایجاد آرامش

بعد از یک روز خسته کننده و طولانی، بهترین راه برای استراحت ، یک ماساژ پا تسکین دهنده و آرامش بخش است، به خصوص هنگامی به مدت طولانی ایستاده یا پیاده روی کرده باشیم و پای ما متورم شده باشد همچنین، ماساژ پا باعث افزایش انرژی و رفع گرفتگی عضلات و کاهش علائم استرس و خستگی میگردد. ماساژ پا به طور منظم از ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب می تواند احساس رفاه و ریلکسیشن عمومی را در شما بوجود آورد . البته اگر این ماساژ همراه با آب گرم یا روغن گرم صورت بپذیرد تاثییر آن افزایش خواهد یافت.

کمک به پیشگیری از آسیب پا

شاید این مسئله را تجربه کرده باشید که در حال راه رفتن عادی هستید، ناگهان مچ پای تان رگ به رگ شده یا گرفتگی دردناکی احساس می کنید. اگر هر شب پاهای تان را کمی ماساژ دهید، می توانید به تقویت عضلات کف و مچ پا کمک کرده و خطر وقوع این نوع آسیب های ناگهانی را کاهش دهید. برای این که بیشترین بهره را از این ماساژ ببرید، کف پا را به آرامی دور مچ بچرخانید تا این عضلات نیز ریلکس شده و تقویت شوند.

کاهش اثرات افسردگی و تشویش

با مطالعه تحقیقات انجام شده درحوزه اثرات “رفلکسولوژی” (بازتاب شناسی)، چنین به نظر می­ رسد که این نوع ازماساژ پاها چیزی فراتر از این­است که فقط باعث آرامش افراد در طول ماساژ شود. انجام این ماساژ در نوبت­ های زیاد کاهش چشمگیر تشویش و نگرانی در بیماران سرطانی را نشان داده است. تکنیک ­ها به سادگی قابل یادگیری بوده و می ­توانند به عنوان یک راه موثر در کاهش اظطراب و تشویش به­ کار گرفته شوند.

تسکین سردرد

در تحقیقی معلوم شد بیمارانی که از سردرد رنج می بردند، رفلکسولوژی و ماساژ کف پا به کاهش علائم سردردشان کمک کرده است. در تحقیقی که در دانمارک انجام شد، حتی درمان های دارویی بیماران را هم متوقف کردند تا این فرضیه را امتحان کنند. تنها سه ماه بعد از ماساژ و رفلکسولوژی، ۶۵ درصد از این افراد، کاهش علائم سردرد را گزارش کردند و در درصد کمی هم این علائم کاملا برطرف شد.

خواب خوب

چالش های روزانه ذهن را بیش از اندازه فعال نگه می دارند و در پایان روز می توانند ما را از تجربه خوابی راحت و عمیق محروم کنند. به منظور کمک به بدن برای مقابله با این شرایط و تشویق خوابی آرام و راحت، یک ماساژ پای کوتاه بسیار مفید است. با این وجود، ماساژ کامل بدن پیش از خواب گزینه ایده آل در نظر گرفته می شود.

تسکین علائم خار پاشنه و صافی کف پا

افرادی که کف پای صاف دارند، کف پای شان به خاطر کوتاهی رباط، قوس طبیعی ندارد. هر چند این مسئله اغلب تاثیرفیزیکی چندان قابل توجهی ندارد، اما می تواند موجب درد کف پا شود. آنهایی هم که از خار پاشنه پا (درد و التهاب بافت پاشنه) رنج می برند، می توانند از ماساژ مختصر و مکرر بهره ببرند. در برخی موارد، ماساژ کف پا هر شب پیش از خواب می تواند به تسکین درد ناشی از این مشکلات کمک کرده و یا حتی در بعضی موارد درمان شان نماید.

کاهش کمردرد

افرادی که از کمردرد رنج می برند باید پیش از خواب شبانه پاهای خود را ماساژ دهند. ماساژ باید با استفاده از انگشت شست دست به منظور فشار در امتداد قوس پا به مدت پنج دقیقه صورت بگیرد.
بنابر نتایج مطالعات صورت گرفته، رفلکسولوژی پا در کاهش شدت درد مزمن کمر موثر است. این روش نتایج بهتری نسبت به ماساژ کمر را به همراه داشته است.

ماساژ پا

نظرات