راهنمای تصویری استفاده از سامانه ثنا

1

راهنمای استفاده از سامانه ثنا

سامانه ثنا : ارائه و انجام خدمات قضائی توسط دفاتر الکترونیکی را می‌توان یکی از بزرگترین طرح‌ها و دستاوردهای قوه قضائیه برشمرد که باعث کاهش تردد مردم به دادگاه‌ها و دادسراها می‌گردد.

سامانه ثنا

سامانه ثنا چیست؟

بر اساس ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه وظیفه دارد اوراق قضائی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه کنند.
برای اینکه بتوان به راحتی و بدون مشکل در این سامانه ثبت نام و فعالیت کرد، در ابتدا بایستی با اصطلاحات و لغات این مجموعه آشنا گردید.

ابلاغ الکترونیکی

سامانه‌ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است.

حساب کاربری

عبارت است از نشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است.

نکته: مراجعان به قوه قضائیه می‌بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می‌یابد.

راهنمای تصویری سامانه ثنا

جهت ثبت نام به دو روش می‌توان اقدام کرد:

       ۱٫ مراجعه مستقیم به دفتر خدمات الکترونیک قضایی

فرد متقاضی می‌تواند با ارائه کارت ملی و تمامی اطلاعات شخصی (اطلاعات شناسنامه، آدرس، کد پستی، شماره تلفن) و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر خدمات قضایی، در سامانه ثبت نام الکترونیک جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام و پس از آن می توان نسبت به طرح دعوا اقدام نمود.
لازم به ذکر است جهت ثبت نام حتما می بایست موبایل خود را جهت تایید شماره، همراه داشته باشید.

       ۲٫ ثبت نام در سامانه ثنا (در منزل)

اگر قصد ثبت نام در منزل را دارید بایستی در ابتدا در سامانه به آدرس http://sana1.adliran.ir ثبت نام و سپس به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید.

مراحل ثبت نام سامانه ثنا

۱٫ در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.

سامانه ثنا

۲٫ مطابق تصویر اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.

سامانه ثنا

۳٫ پس از تایید توافق نامه کاربری مشخصات شناسنامه‌ای خود را به طور صحیح وارد نمایید.

سامانه ثنا

۴٫ دقت داشته باشید در این مرحله شماره تلفن ثابت و همراه خود را به درستی وارد نمایید تا در هنگام ارسال ابلاغ دچار مشکل نشوید.

سامانه ثنا

۵٫ پس از پر کردن دیگر اطلاعات مانند محل اقامت (اقامتگاه) ، گروه بندی ابلاغیه و بارگذاری تصویر بایستی روی اتمام ثبت اطلاعات اولیه کلیک نمایید.

سامانه ثنا

توجه: جهت اخذ امضا و احراز هویت، با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. در شهرستان هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند می بایست به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید.

بعد از مراجعه به دفاتر قضایی و احراز هویت شما ، پیامکی شامل رمز عبور شما برایتان ارسال می شود. از این پس باید با اطلاعات ذکر شده وارد سامانه ثنا شده و ابلاغیه های قضایی خود را ملاحظه کنید.

برای ورود پنل کاربری خود در سامانه ثنا اینجـــــــــــــــــــــا کلیک کنید

ویرایش و تغییر اطلاعات در سامانه ثنا: در صورت هرگونه تغییر اطلاعات ثبت شده در سامانه ثنا از قبیل تغییر آدرس یا نام یا تلفن ھمراه و مانند آن، اشخاص موظف اند تغییرات ایجادشده را بلافاصله در سامانه ثنا ثبت نمایند. در غیر این صورت مطابق ماده ٧٩قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی اطلاعات سابق معیار ابلاغ و اقدامات قضایی خواھد بود.

چگونه رمز خود را در سامانه ثنا تغییر دهم؟

در سایت ثنا، از قسمت ویرایش اطلاعات می توانید رمز شخصی خود را به دلخواه تعیین نمایید.

در صورت فراموش کردن رمز ثنا چه کاری بایستی انجام داد؟

از طریق سایت، یا مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، یا مراجعه به دادگستری، می توانید رمز شخصی ده رقمی سامانه ثنا را بازیابی نمایید.

نکات ضروری

درصورتیکه از مخاطب شماره تلفن ھمراه یا پست الکترونیکی در دسترس نباشد، مفاد ابلاغیه و ارسال اوراق به سامانه ابلاغ، به وسیله ابلاغنامه مطابق مقررات قانون آیین دادرسی دادگاھھای عمومی و انقلاب در امور مدنی در اقامتگاه وی ابلاغ می شود و در ابلاغنامه مقرر میگردد مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید و اینکه کلیه ابلاغ ھای بعدی از طریق سامانه ابلاغ انجام خواھد شد. در صورت ابلاغ واقعی، ابلاغ ھای بعدی صرفاً از طریق سامانه ابلاغ انجام می شود.در هر صورت پیوستھای ابلاغنامه فقط به صورت الکترونیکی ابلاغ می گردد.

در صورت مجھول المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگھی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه های الکترونیکی کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می شود و مقرر می گردد که مخاطب موظف است جھت ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.

 

منبع : ستاره

1 دیدگاه در “راهنمای تصویری استفاده از سامانه ثنا

  1. Farzaneh گفت:

    سلام چرا هرچی سریال شناسنامه و میزنم میگ اشتباهه واقعا خسته شدم کمک کنید لطفا

نظرات